Banky: Jste moc staří, plaťte víc, nebo jděte pryč

Tomáš Fránek
11. 9. 2013 12:15
Ombudsman testoval služby finančních institucí pro seniory. Diskriminace, říká.
Foto: Thinkstock

Brno - Zhruba patnáct procent tuzemských bank, pojišťoven nebo nebankovních společností diskriminuje seniory. Jejich věk omezuje dostupnost finančních služeb a prodražuje je.

Zjistil to veřejný ochránce práv, který v prvním průzkumu svého druhu v Česku oslovil 45 bank, 52 pojišťoven a 43 nebankovních poskytovatelů finančních služeb. Kromě dotazníkového šetření uskutečnili pracovníci kanceláře ombudsmana i vlastní test, při kterém figuranti zatelefonovali nebo přímo navštívili 13 bank, dvě pojišťovny a tři nebankovní společnosti. 

Prověřování se uskutečnilo v Praze, Ostravě, Plzni, Olomouci, Třinci, Městci Králové a Lounech. Konkrétní jména institucí ale ombudsman neuvedl.

Průzkum potvrdil, že některé banky stále nevydávají lidem nad 70 let kreditní karty, tedy specifický druh úvěru. Jiné jim odmítají poskytnout spotřebitelský úvěr. Problematické jsou i vysoké ceny cestovního pojištění pro důchodce.

K akci vedly ombudsmana právě stížnosti na nevydání kreditní karty od lidí starších 70 let. Průzkum nyní ukázal, že dvě ze 13 testovaných institucí karty nadále nevydávají.

„Nejčastěji se senioři setkávali s odmítnutím žádosti o vydání kreditní karty, ačkoli šlo například o dlouhodobé klienty bank, držitele zlatých platebních karet, solventní klienty, kteří kartu potřebovali kvůli půjčení automobilu v zahraničí, rezervace hotelu přes internet," říká zástupce veřejného ochránce práv Stanislav Křeček.

Pracovník jedné společnosti před figurantem vyššího věku úplně popřel, že by banka poskytovala kreditní karty, i když to má uvedeno na internetu. Ve druhé bance zase její zaměstnanec uváděl, že s vydáním karty bude kvůli věku problém.

Jen kvůli věku

Podobné to bylo i u spotřebitelských úvěrů. „K odmítnutí pouze z důvodu věku došlo u dvou z patnácti testovaných poskytovatelů spotřebitelských úvěrů. Je také nutné zmínit, že v jednom případě testovaná instituce odmítla sčítat starobní důchod s jinými zdroji příjmu pro účely výpočtu minimální výše příjmu, což může představovat nepřímou diskriminaci. Ve dvou případech pracovníci naznačovali, že věk může být pro poskytnutí spotřebitelského úvěru problém," uvedla kancelář ombudsmana v závěrečné zprávě o šetření.

A další zjištění: Za cestovní pojištění musí lidé starší 70 let platit v některých institucích o 66 až 200 procent vyšší částku za cestovní pojištění.

„Jestliže se pojišťovna rozhodne od určitého věku zvyšovat cenu pojistného za krátkodobou službu, například za cestovní pojištění, je nutné, aby toto rozdílné zacházení opřela o přesné pojistně matematické a statistické údaje a aby byl rozdíl ve výši pojistného přiměřený. Pokud pouze o pár měsíců či dnů starší osoba musí platit pojistné ve výši dvojnásobku ve srovnání s mladší osobou, jeví se to jako nepřiměřené, ale bez dalšího to za diskriminaci označit nelze," říká Křeček.

Z průzkumu vyplynulo, že seniorům je nejdostupnější finanční leasing, havarijní pojištění, povinné ručení a kontokorent. Každou z těchto služeb věkově omezuje vždy pouze jedna instituce.

Zlepšujeme to

Banky tvrdí, že služby pro seniory zlepšují a nedostatky jsou spíše ojedinělé.

„Při poskytování služeb klientům, hodnocení jejich bonity, a tedy rizikovosti, musíme postupovat obezřetně a dodržovat celou řadu předpisů a zákonů. Průzkum veřejného ochránce práv, který ukázal na velmi ojedinělé případy nedostatků, vítáme a vnímáme ho jako potvrzení toho, že se bariéry v přístupu seniorů k finančním službám daří odbourávat," reagoval náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek.

 

Právě se děje

Další zprávy