Praha – Větší toleranci k cyklistům, kteří řídí kolo pod vlivem alkoholu, prosazuje část poslanců a senátorů. Sněmovna by na podzim měla projednávat návrh Jiřího Junka (KDU-ČSL), podle něhož by cyklisté směli jezdit až do hranice 0,5 promile alkoholu. Podobný návrh letos předložil i senátor Zdeněk Škromach (ČSSD). Ministerstvo dopravy ale změnu odmítá, odkazuje přitom na statistiky nehod.
„Navrhovaná hranice 0,5 promile, při níž bude možné řídit nemotorové vozidlo nebo jet na zvířeti, odpovídá přibližně dvěma desetistupňovým pivům,“ vysvětluje Junek. „Při této hladině nedochází k výraznému ovlivnění centrálního nervového systému, byť reakční doba může u některých jedinců být mírně zpomalená. V případě řidičů nemotorových vozidel to však neohrozí ostatní účastníky silničního provozu ani samotného řidiče,“ tvrdí.
Dosud je u cyklistů, stejně jako u řidičů motorových vozidel, tolerance k vypitému alkoholu oficiálně nulová. Pokud při kontrole nadýchají pod jedno promile, hrozí jim pokuta od dvou do dvaceti tisíc korun, u většího množství až padesát tisíc korun.
Junek chce svůj nápad prosadit v rámci vládní novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, o níž by poslanci měli rozhodovat na podzim. Jeho pozměňovací návrh zatím projednal hospodářský výbor, který jej – těsně o jeden hlas – nepodpořil.
Pro vyšší toleranci u cyklistů je i senátor Zdeněk Škromach (ČSSD). Prosazoval, aby policisté směli kontrolovat alkohol u řidičů nemotorového vozidla, jen pokud se stanou účastníky dopravní nehody – pak by šlo o přitěžující okolnost. Ani jeho návrh ale u senátorů neprošel.
Za třetinou nehod cyklistů je alkohol
Ministerstvo dopravy obecně nesouhlasí s jakýmkoli zmírňováním nulové tolerance k alkoholu v rámci silničního provozu, a to ani u řidičů nemotorových vozidel či jezdců na zvířeti. Odkazuje na policejní statistiky: Cyklisté pod vlivem alkoholu loni zavinili téměř třetinu (30,3 procenta) z celkového počtu jimi zaviněných 2591 nehod, což je nejvyšší podíl ze všech (před řidiči mopedů s 20 procenty a chodci s 16 procenty). Šest cyklistů přitom zemřelo, přes sedmdesát bylo těžce zraněno.
„Ačkoliv jsem z jižní Moravy, jsem proti větší toleranci. Většina řidičů nemotorových vozidel by pak předpokládala, že nebudou kontrolováni. Navíc významnější požití alkoholu by jen posilovalo představu, že mně se nic nestane. Nelze spoléhat, že podnapilý cyklista kriticky vyhodnotí situaci, raději nepojede, bude dávat větší pozor, aby nezpůsobil nehodu,“ uvedl ke Škromachovu návrhu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Upozorňuje také, že navrhovaná úprava se navíc nevztahuje pouze na cyklostezky, ale na všechny pozemní komunikace. „Dopadla by také na povozy nebo drožky, které se třeba v Praze běžně pohybují v ulicích a vozí cestující,“ dodává Ťok.
Junek i Škromach uvádějí jako typický příklad takzvané vinařské cyklostezky na jižní Moravě, ale i cyklostezky obecně. „Budují se přece jako relaxační a turistické cíle, kde logicky hledáte i občerstvení,“ říká Junek. Určitá tolerance hladiny alkoholu v krvi při jízdě na kole je podle něj běžná v mnoha evropských zemích a nejčastěji je právě 0,5 promile. V Německu dokonce není stanovena vůbec a cyklista musí pouze prokázat zvládnutí bezpečné jízdy.
„Historicky vždycky byla rozlišována motorová i nemotorová vozidla, protože řidič nemotorového vozidla, typicky cyklista, ohrožuje v první řadě sebe, nikoliv ostatní,“ zdůrazňuje Škromach. Podpořil jej třeba i další moravský senátor Jiří Čunek (KDU-ČSL). „Samozřejmě jsem pro nějakou možnost mít alkohol v krvi na cyklostezce, protože vinařská cyklostezka jinak nemá žádný smysl,“ říká.
Kubera: Ať kontrolují i chodce
Senátor a bývalý hejtman Kraje Vysočina Miloš Vystrčil (ODS) ale připomíná, že cyklistům už nyní hrozí menší sankce než řidičům aut. „Když je cyklista přistižen pod vlivem alkoholu, není mu odebrán žádný průkaz a tedy ani možnost nadále řídit kolo. Zaplatí jenom pokutu,“ říká.
Při červnovém projednávání v Senátu se ozval i teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS). „Já bych navrhoval, aby byl pokutován i opilý chodec, protože když se vám motá ožrala po chodníku a v nečekaném okamžiku vám tam skočí, tak máte problém,“ uvedl.
V okrese Hodonín, kudy vede například cyklostezka u Baťova kanálu, se v minulém roce stalo celkem 98 nehod s účastí cyklisty, z toho ve 26 případech nadýchal alkohol. V letošním roce zjistili policisté alkohol u cyklistů zatím v devíti případech z 58 nehod, uvedl mluvčí hodonínské policie Petr Zámečník.
Oblíbená Labská cyklostezka prochází Orlickoústeckem v Pardubickém kraji. Tam se policisté zaměřují při kontrolách především na ranní a večerní hodiny, kdy je snížená viditelnost. “Od začátku letošního roku jsme řešili celkem 72 nehod cyklistů, z toho jich 48 bouralo pod vlivem alkoholu, kdy nepřizpůsobili rychlost svým schopnostem,” říká policejní mluvčí Lenka Vilímková.
Několikrát během roku probíhají také dopravně bezpečnostní akce zaměřené přímo na kontrolu cyklistů. “V letošním roce jsme měli takové čtyři, tři v Přerově a jednu na cyklostezce Bečva,” upřesňuje mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová. Během nich policie zjistila alkohol u čtyř cyklistů.
Čtete rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!