Za německé dálnice se bude platit. Vláda nedala na výtky EU

Jiří Hovorka ČTK Jiří Hovorka, ČTK
Aktualizováno 17. 12. 2014 12:27
Zavedení mýtného dopadne zejména na zahraniční řidiče, Němcům se o cenu známky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla.
Dnes zdarma, od roku 2016 za poplatek.
Dnes zdarma, od roku 2016 za poplatek. | Foto: Reuters

Berlín – Řidiči osobních aut budou od roku 2016 platit za užívání německých dálnic. Roční známka bude stát nejvýš 130 eur (3600 Kč), pro ekologicky šetrnější auta bude cena nižší. Návrh příslušného zákona dnes schválila německá vláda, ještě ho musí projednat parlament.

Zavedení mýtného dopadne zejména na zahraniční řidiče, Němcům se o cenu známky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. Německá vláda tak nedbala výtek z Evropské komise, která návrh ministra dopravy Alexandra Dobrindta (CSU) považuje za diskriminační. Ministr je ale přesvědčen, že jeho návrh pravidla EU neporušuje.

"Zavedení mýtného dopadne i na 100 tisíc Čechů, kteří ročně míří na dovolenou do Německa nebo dále. Zasáhne i další desítky tisíc lidí pracujících v Německu nebo ty, kteří jezdí například na nákupy," říká prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Konečná výše ceny za roční mýtné bude podle návrhu závislá na ekologické třídě automobilu a na jeho výkonu. Více zaplatí majitelé dieselových vozů. Návrh počítá s průměrnou roční cenou ve výši kolem 74 eur (zhruba 2050 korun), maximální cena je 130 eur.

Jak se bude počítat roční mýtné?

Za každých započatých sto kubických centimetrů se bude platit

  • 6,50 eura (benzín) nebo 9,50 eura (nafta) pro auta s emisní normou Euro 3,
  • dvě eura (benzín) nebo pět eur (nafta) u norem Euro 4 a Euro 5,
  • 1,80 eura (benzín) nebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.

Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se tak bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.

Zdroj: Jiří Hovorka

Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 by se podle návrhu mělo platit 24 eur ročně. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.

Zvýhodnění domácích řidičů přes daň z vlastnictví motorového vozidla je ale podle eurokomisařky pro dopravu Violety Bulcové "prolomením základního principu EU, který zakazuje diskriminaci jiných států".

Bulcová zároveň upozorňuje na příliš vysoké ceny u krátkodobého mýtného pro zahraniční řidiče. Německou vládou dnes schválený návrh počítá s cenou 20 eur na dva měsíce a 10 eur na deset dnů. "Především řidiči aut s málo výkonnými motory by platili příliš mnoho ve srovnání s celoroční cenou," píše Bulcová.

Dobrindt: Je to spravedlivé

Na rozdíl od českého, rakouského nebo slovenského systému nebude německé mýtné využívat dálniční známky. Po zaplacení příslušného poplatku bude poznávací značka vozu zanesena do registračního systému a dopravní kamery na dálnicích rozpoznají, za které auto je mýtné uhrazeno a za které ne.

"Poplatek za použití infrastruktury je spravedlivý a smysluplný," prohlásil Dobrindt při představení svého návrhu na konci října. "Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury," dodal ministr.

Podle Dobrindtových propočtů má nová forma poplatků vynést Německu ročně čistý příjem přes 500 milionů eur (zhruba 13,8 miliardy korun). Německé ministerstvo dopravy má návrh zákona dokončit do této středy.

Mýtné, pokud plán na něj schválí i německý parlament, bude možné uhradit přes internet nebo na čerpacích stanicích. Německo dosud patří v Evropě například vedle Belgie nebo Nizozemska k posledním zemím, kde se za jízdu po dálnici neplatí.

 

Právě se děje

Další zprávy