Mýtné v Německu? Drahé a diskriminační, říká komisařka

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
15. 12. 2014 10:58
Němci chtějí od roku 2016 vybírat mýtné fakticky jen od zahraničních řidičů. Podle eurokomisařky pro dopravu takový plán porušuje základní princip EU.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Berlín – Německý návrh na zavedení mýta pro osobní automobily je v rozporu s právem Evropské unie. Je diskriminační vůči zahraničním řidičům, navíc krátkodobé mýto je moc drahé. V dopise pro německého ministra dopravy to píše eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová. Mýtné pro osobní auta i motorky by se v Německu mělo platit od roku 2016.

Dobrindt představil svůj plán na zavedení mýtného po měsících dohadů na konci října. V návrhu zůstal už dříve kritizovaný princip, že Němci by mýtné sice také platili, ale stát by jim ho vracel přes snížení daně z vlastnictví motorového vozidla. Právě to je ale podle dopisu, z něhož cituje deník Bild, "prolomením základního principu EU, který zakazuje diskriminaci jiných států".

Bulcová zároveň upozorňuje na příliš vysoké ceny u krátkodobého mýtného pro zahraniční řidiče. Dobrindtův návrh počítá s cenou 20 eur na dva měsíce a 10 eur na deset dnů. "Především řidiči aut s málo výkonnými motory by platili příliš mnoho ve srovnání s celoroční cenou," píše Bulcová.

Konečná výše ceny za roční mýtné bude podle návrhu závislá na ekologické třídě automobilu a na jeho výkonu. Více zaplatí majitelé dieselových vozů. Návrh počítá s průměrnou roční cenou ve výši kolem 74 eur (zhruba 2050 korun), maximální cena je 130 eur.

Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 by se podle návrhu mělo platit 24 eur ročně. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.

Jak se bude počítat roční mýtné?

Za každých započatých sto kubických centimetrů se bude platit

  • 6,50 eura (benzín) nebo 9,50 eura (nafta) pro auta s emisní normou Euro 3,
  • dvě eura (benzín) nebo pět eur (nafta) u norem Euro 4 a Euro 5,
  • 1,80 eura (benzín) nebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.

Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se tak bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.

Dobrindt: Je to spravedlivé

Na rozdíl od českého, rakouského nebo slovenského systému nebude německé mýtné využívat dálniční známky. Po zaplacení příslušného poplatku bude poznávací značka vozu zanesena do registračního systému a dopravní kamery na dálnicích rozpoznají, za které auto je mýtné uhrazeno a za které ne.

"Poplatek za použití infrastruktury je spravedlivý a smysluplný," prohlásil Dobrindt při představení svého návrhu na konci října. "Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury," dodal ministr.

Podle Dobrindtových propočtů má nová forma poplatků vynést Německu ročně čistý příjem přes 500 milionů eur (zhruba 13,8 miliardy korun). Německé ministerstvo dopravy má návrh zákona dokončit do této středy.

 

Právě se děje

Další zprávy