Praha - Z pražského ruzyňského letiště odlétá 16 procent letadel se zpožděním. V průměru je délka zpoždění do devíti minut, vyplývá ze statistik Letiště Václava Havla Praha za letošních prvních deset měsíců. Podle letiště se doba zpoždění postupně snižuje a klesá i podíl zpožděných letů.
"Velké procento zpožděných odletů do Prahy už přilétá zpožděných a nestihnou tento časový skluz během pobytu na letišti dohnat," řekla mluvčí letiště Eva Krejčí. Celkem jde o zhruba polovinu všech zpoždění.
Dalšími důvody, které shodně postihují 15 procent zpožděných letů, jsou zpoždění vzniklá při odbavení cestujících a zpoždění z technických důvodů.
Odškodnění za střet s ptákem?
Zpožděním letů se dnes zabýval i Ústavní soud, který řešil, zda mají cestující právo požadovat po dopravci odškodnění za zpoždění způsobené střetem letounu s ptákem. Ústavní soud vyhověl stížnosti společnosti Travel Service a nařídil opětovné projednání sporu o pětihodinové zpoždění u pražského obvodního soudu.
Nerozhodl ale, zda je dopravce za střet s ptákem odpovědný. Soudní dvůr EU dosud nepodal jasný výklad evropského nařízení o náhradách v podobných situacích, uvedl v odůvodnění Ústavní soud.
Zatímco u odletů letiště informace o zpoždění evidují a slouží jim jako podklady pro možná zlepšení, informace o zpoždění letadel při příletu neshromažďují.