Jak přesně spočítat zpoždění letu? Soud rozhodl o odškodnění

Petr Kučera Petr Kučera
5. 9. 2014 12:05
Verdikt Soudního dvora ve sporu mezi leteckou společností Germanwings a jejím klientem je důležitý i pro posuzování dalších nároků na náhradu škody za zpoždění letadel v EU.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Lucemburk – Za čas příletu letadla je nutné považovat až okamžik, kdy se otevřou alespoň jedny dveře. Teprve k tomuto času lze vztahovat nárok na odškodnění cestujících za případné zpoždění.

Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie ve sporu mezi leteckou společností Germanwings a jejím klientem.

Verdikt je důležitý i pro posuzování dalších nároků na náhradu škody za zpoždění letadel v Evropské unii.

Pětiminutový rozdíl

V konkrétním případě se jednalo o let z rakouského Salcburku do německého Kolína nad Rýnem. Letadlo vzlétlo se zpožděním tři hodiny a deset minut, avšak kola letadla se dotkla povrchu dráhy na kolínském letišti se zpožděním "jen" dvě hodiny a 58 minut.

Než se ale letadlo dopravilo na své parkovací stanoviště, dosáhlo zpoždění tři hodiny a tři minuty. Krátce nato se otevřely dveře letadla.

Jeden z cestujících požadoval náhradu škody, kterou unijní předpisy přiznávají při zpoždění nad tři hodiny ve výši 250 eur. Společnost Germanwings ale tvrdila, že za skutečný čas příletu je považován okamžik, kdy se kola letadla dotknou povrchu přistávací dráhy. Požadované odškodnění tedy odmítla zaplatit.

Dosednutí na letiště nestačí

Soudní dvůr Evropské unie nyní rozhodl, že pojem "skutečný čas příletu" nemůže být definován smluvně, ale jednotně v celé Unii. Za skutečný čas příletu podle něj musí být považován až okamžik, kdy cestující skutečně může opustit letadlo a opět se nerušeně věnovat svým osobním, rodinným, sociálním či pracovním záležitostem.

Rozhodující je tedy otevření dveří posádkou, nestačí jen přistání nebo "zaparkování" letadla.

"Během letu se cestující nachází v uzavřeném prostoru, řídí se pokyny leteckého dopravce a podléhá jeho kontrole a jeho možnosti komunikace s vnějším světem jsou z technických a bezpečnostních důvodů značně omezeny. Netrvá-li let déle, než kolik činí jeho plánovaná délka, musí být takové nepohodlí považováno za nevyhnutelné, v případě zpoždění to však neplatí mimo jiné vzhledem k tomu, že cestující nemohou využít „časovou ztrátu“ k cílům, kvůli nimž si vybrali právě tento let," konstatoval soud.

Článek vyšel v pátek 5. září v sesterském deníku Insider.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy