Praha - Vláda na svém posledním prázdninovém zasedání schválila investiční smlouvu s firmou GE Aviation týkající se stavby největší světové továrny na turbovrtulové motory. Tu by měla americká společnost do roku 2022 postavit poblíž Prahy a během příštích deseti let v ní zaměstnat 500 lidí.
Na projektu za 9,5 miliardy korun (350 milionů eur) se bude podílet také ČVUT, které pro GE vychová stovky leteckých inženýrů a pomůže mu s vývojem turbomotorových motorů, kterých má česká továrna ročně vyprodukovat 400 a za deset let až 600. Kvůli leteckému výzkumu už ČVUT požádalo o evropskou dotaci ve výši dvou miliard korun. Stát navíc výzkum podpoří předfinancováním ve výši 100 milionů korun a uhradí také čtvrtinu nákladů na stavbu leteckého závodu formou investičních pobídek.
“Podle mě to je obrovská příležitost k tomu, aby se český průmysl posunul k pokročilým technologiím. V továrně chceme vyrábět jeden z nejpokročilejších turbovrtulových motorů na světě,” řekl ještě před schválením dohody středoevropský šéf GE Peter Stračár, jehož firma jednala také s polskou vládou.
Do poslední chvíle nebylo jasno
Dohodu s Američany přitom od samého začátku brzdily spory mezi ministerstvy financí a průmyslu, takže nebylo jasné, zda vláda projekt nakonec podpoří. Babišův úřad třeba uváděl, že firma na státu žádá nezávaznou vstupní dotaci ve výši 2,5 miliardy a nedává Česku garanci, že tu pak továrnu postaví a zaměstná v ní avizovaných 500 lidí.
Mládek ale kontroval, že 2,5 miliardy by mělo směřovat do leteckého výzkumu, který má smysl podpořit, i kdyby GE v Česku investici neuskutečnilo. “Potřebujeme tu výrobu s vyšší přidanou hodnotou, která garantuje také vyšší platy,” řekl minulý týden ministr průmyslu, podle něhož byla investiční smlouva jednou z nejsložitějších, které český stát za poslední dobu vyjednával.
Čeští dodavatelé si přijdou na miliardy
Projekt továrny už dříve podpořila většina tuzemských leteckých výrobců, kterým americká firma jako svým dodavatelům slibuje roční zakázky ve výši kolem 2,4 miliardy korun. Pro se vyslovilo také ČVUT.
“Pokud evropskou dotaci na excelentní výzkum v oblasti leteckých motorů získáme, zvýší to prestiž a kvalitu naší školy,” řekl HN před schválením investice děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek. Podle něho by se tak škola zařadila po bok “předních univerzit v EU", jako jsou Technická univerzita v Mnichově nebo Polytechnika v Turíně, které už s GE spolupracují.
GE Aviation je leteckou divizí globálního koncernu General Electric. Své výrobky dodává Boeingu, Airbusu nebo americké armádě. V Česku firma působí od roku 2007, o rok později koupila továrnu na letecké motory Walter Motors, kterou z pražských Jinonic přestěhovala do pražských Letňan. V tuzemsku zatím vyrábí turbovrtulové motory pro menší letouny a zatím tu zaměstnává 400 lidí.
V nové továrně, která by mohla stát poblíž pražského letiště Kbely nebo v blízkosti Vodochod, bude GE vyrábět nový turbovrtulový motor ATP. Ten je první svého druhu za posledních 50 let a firma na něj již získala prvního odběratele, firmu Textron Aviation. Plánem GE je s motorem z Česka ovládnout až 60 procent globálního trhu.