Tibet nás zajímá, ale... Sponzorům jde přece o peníze

Redakce EKO, Reuters
22. 3. 2008 12:00
Olympiáda? To jsou velké peníze a hlavně reklama
Jak se dostat na olympiádu?
Jak se dostat na olympiádu? | Foto: Reuters

Peking - Všichni to vidí stejně: Situace v Tibetu děsí, ale... Na jednom se šéfové obřích korporací před pondělním startem olympijské pochodně v Řecku shodují. Čínské politické situaci se musíme jako olympijští sponzoři vyhnout.

"Musí být v těchto věcech opatrní," potvrzuje prezident konzultační společnosti Helios Partners Chris Renner, mezi jehož klienty patří Volkswagen, počítačový prodejce Lenovo Group nebo těžařská firma BHP Billiton.

Tibet nás zajímá, ale změna nepřijde

Přestože se po nepokojích v Tibetu většina světových korporací na mediální poradce obrátila a požádala o radu, žádná změna viditelná není; nic se neděje.

"Kampaň pokračuje, olympijská pochodeň odstartuje podle plánu," tvrdí představitelé čínského Lenova, kteří mají pondělní start na starosti. Novinářům to potvrdil také viceprezident čínského Olympijského výboru (BOCOG) Ťiang Siao-jü.

"Incidenty jsou to poslední, co chceme vidět, ale pevně doufáme, že vláda autonomní oblasti udrží ve Lhase a celém Tibetu klid a stabilitu pro průchod pochodně," prohlásil.

"Nechystáme žádné změny, co se pochodně týká," potvrdila i Christine Lauová z Coca-Coly.

A přidal se i Samsung, v jehož prohlášení stojí, že "olympijské hry nejsou místem pro demonstrace a doufáme, že všichni, kteří se her hodlají zúčastnit, s tím souhlasí".

Na olympiádě se protestuje vždy

Před osmi lety se v Sydney demonstrovalo za životní prostředí a práva místních domorodců. Tentokrát jsou na řadě práva lidská a Tibet.

Prezident Mezinárodního olympijského výboru Jacques Rogge připustil, že je situací v Tibetu "velmi znepokojen". Tlak na Čínu přesto vyvíjet nehodlá. A nic podobného neplánují ani sponzoři. Reklama a miliardový čínský trh jsou příliš velkým lákadlem.

Foto: Aktuálně.cz

Jedinou čínskou firmou, která se může sponzorstvím olympijských her pyšnit, je Lenovo. Mezi hlavní zahraniční sponzory her patří americké společnosti Coca-Cola Company, oficiální dodavatel nealkoholických nápojů pro atlety.

Fotografický materiál dodává Eastman Kodak Company, laptopy a telekomunikační sítě SEMA Group, obrazovky na stadiony japonská Matsuschita.

Samsung zajišťuje bezdrátovou komunikaci, předpověď počasí a přístroje pro kontrolu dopingu. VISA je oficiálně jedinou akceptovanou olympijskou kreditní kartou, Xerox Corporation kopíruje a najíte se samozřejmě v McDonald`s.

 

Právě se děje

Další zprávy