Šéfové EADS, hlavního akcionáře Airbusu, do nočních hodin jednali o projektu obřího letadla. Výsledkem je konstatování, že oproti úplně prvním plánům se A380 zpozdí o dva roky a ztráta tak dosáhne v přepočtu 79 miliard korun.
Tuto ztrátu chce však firma částečně dorovnat úsporným programem, který by měl snížit náklady asi o dvě miliardy do roku 2010.
"Překročení plánovaných výdajů spolu s platbami za zpoždění dodávek se odrazí v nenávratných výdajích a v souvisejícím poklesu zisku EBIT ve výši 2,8 miliardy eur v období 2006 až 2010," píše se ve sdělení EADS.
Airbus by měl první letoun A380 předat ve druhé polovině příštího roku, v roce 2008 by jich rád předal 13, v dalším roce 25 a v roce 2010 zřejmě 45.
Zhrzení zákazníci
Celý projekt se ale stává pro zákazníky nedůvěryhodný. Nejvíce letadel si objednala společnost Emirates. Ta chce 43 kusů A380 v ceně 13 miliard dolarů.
Pokud by ale projekt měl mít neustálé prodlevy, je připravena přehodnotit své rozhodnutí.
"První objednané letadlo budeme mít k dispozici v srpnu 2008. To je pro společnost Emirates velmi vážná věc," řekl prezident firmy Tim Clark. Firma podle něj nyní zvažuje všechny možnosti, neřekl však, zda jednou z možností je i zrušení části objednávky.
Výkonný ředitel Airbusu Christian Streiff nicméně uvedl, že v souvislosti s dalším odkladem dokončení projektu zatím nikdo z klientů zakázku nezrušil. Streiff ale na tiskové konferenci řekl, že Airbus bude aerolinky o pokroku ve výrobě informovat každý měsíc.
Emirates tak dostanou první letoun asi o deset měsíců později, než jim výrobce sliboval. Německá Lufthansa, která je rovněž jedním z klientů EADS, hovoří až o ročním zpoždění proti původním slibům.