Subway svádí boj o peníze na reklamu

Dušan Klimeš
2. 8. 2006 0:00
New York - Provozovatelé restaurací Subway se bouří proti své mateřské společnosti, od které získali licenci na prodej sendvičů. Mají pocit, že se je snaží podvést.

Největší světový řetězec prodávající bagety a sendviče je nyní zmítán hádkami o tom, kdo a jak má rozhodovat o fondu, který je určený na společnou reklamu značky Subway.

Spor došel tak daleko, že téměř 15 tisíc provozovatelů restaurací s logem Subway podalo na mateřskou společnost žalobu.

Reklamní procenta

Každý z provozovatelů musí odvádět 4,5 procenta týdenních tržeb do fondu, z kterého je placena globální reklamní kampaň na sendviče Subway. Jeho výše je přibližně 400 milionů dolarů, tedy přibližně 9 miliard korun.

Asociace těchto podnikatelů, zvaná NAASF, kteří získali licenci na prodej baget, kvůli tomuto fondu obvinila firmu Doctor´s Associates Inc. (DAI), tedy poskytovatele této licence.

Foto: Subway

Nová frančízová smlouva totiž dává všechna práva spojená s nakládáním s fondovými penězi do rukou mateřské firmě. Ale nejen to. Podle této dohody má DAI právo převádět tyto prostředky z tohoto fondu na jiné právnické osoby.

Úcta má své meze

"Respektujeme mateřskou společnost a jejího zakladatele Freda DeLuca za to, co vytvořili," řekl pro CNN zástupce NAASF Kevin Brough.

"Nová smlouva však úplně ničí systém fondu tím, že podkopává důvěru nájemců licence v jejího poskytovatele," dodal Brough.

Ti, kdo provozují pobočku Subway, musí odvádět osm procent ze svých tržeb na mateřskou společnost, ať už mají zisk, či nikoli.

A tak mají tito provozovatelé strach, že pokud bude rozhodování ponecháno pouze v rukou této nejvyšší autority, bude reklamní kampaň zaměřena tak, aby se zvýšil objem tržeb. Což však nemusí znamenat růst zisků pro provozovatele.

Matka vs. Asociace

"DeLuca novou smlouvou jasně říká: ´Je to moje společnost a já budu rozhodovat co a jak´," myslí si Bob Purvin, šéf asociace, která zastupuje nespokojené provozovatele. 

Zakladatel společnosti Fred DeLuca
Zakladatel společnosti Fred DeLuca | Foto: Subway

"Subway, potažmo DAI, má strach, že NAASF se stává příliš silnou organizací. Mě naopak znepokojuje, když vidím, jak se Subway snaží brát nájemcům licence jejich práva, upřesňuje zástupce NAASF.

Podle Purvina je i pro případné zájemce o licenci lepší, když vidí, že za nimi bude stát silná organizace se schopností vyjednávat.

Značka sendvičů a baget Subway byla založena v roce 1965 a u jejího zrodu stáli Fred DeLuca a dr. Peter Buck. Buck byl tou dobou vědcem s doktorátem, DeLuca dokončoval studia medicíny. Proto jako název společnosti zvolili Doctor´s Associates.

Tato firma má nyní pod sebou přes 26 tisíc nájemců licence v 85 zemích.

 

Právě se děje

Další zprávy