Ještě před pár lety byly nízkonákladové letecké společnosti nejistým projektem, kterému spousta odborníků nedávala šanci. Dnes patří k nejdynamičtější části leteckého průmyslu.
V Irsku dokonce hrozí to, že se největší evropská nízkonákladová firma Ryanair stane přirozeným monopolem.
Dopomoci by jí k tomu mělo odkoupení konkurenční společnosti Aer Lingus za jednu miliardu liber, což je téměř 42 miliard korun.
Procenta z burzy
Představenstvo zatím tuto nabídku odmítá s tím, že nereflektuje budoucí potenciál aerolinek, a je tudíž příliš nízká.
Ryanair ale už získala šestnáct procent v Aer Lingus. V pondělí totiž tato firma vydala své první akcie a stala se veřejně obchodovatelnou. Nízkonákladový dopravce toho okamžitě využil a začal investovat do těchto akcií, aby získal významný podíl v Aer Lingus.
Tu však do hry vstupují nejen regulační úřady, ale i politici. Irský ministr dopravy Martin Cullen řekl, že vláda je rozhodně proti tomuto spojení, protože by se vytvořil monopol v oblasti letectví.
Potvrdil, že tuto záležitost budou muset prostudovat regulatorní orgány a že se budou zabývat i právními překážkami spojení.
Ryanair se brání. Tvrdí, že Aer Lingus zůstane samostatnou divizí, která bude patřit pouze do jedné skupiny. Na druhou stranu ale přiznává, že koupě by měla pomoci znovu snížit náklady aerolinek. Určité propojení mezi firmami tak musí existovat.
Dva úhly
Rozdílné pohledy na celou věc dokazují i vyjádření šéfů obou firem.
"Naše nabídka přináší unikátní možnost vytvořit jedny silné aerolinie pro celé Irsko i ostatní zákazníky z Evropské unie," tvrdí generální ředitel Ryanair Michael O´Leary.
"Jejich nabídka je nepřátelská, zcela oportunistická a výrazně podhodnocuje potenciál i obchodní postavení naší skupiny," kontruje šéf Aer Lingus John Sharman.