Chicago - Bez slev to letos o Vánocích ve Spojených státech nepůjde. Ani "černý pátek", den, který odstartoval sezónu vysokých předvánočních slev, ale maloobchodníky nezachránil před druhým propadem tržeb v řadě.
Obchodníci tak v listopadu vydělali o 2,5 procenta méně, než v říjnu. Což podle agentury Reuters znamená největší pokles od roku 2000. S výjimkou Wal-Martu, který na stávající krizi vydělává, tržby letos spadly již o 7,1 procenta.
Většina nakupujících má totiž i v době předvánočního šílenství a prudce padajících cen stále na paměti ekonomickou krizi. "Vypadá to, že vše se točí kolem slev. Pokud je nemáte, pravděpodobně neprodáváte," potvrdil Ken Perkins, prezident agentury Retail Metrics, která podrobně sleduje maloobchodní sektor.
Hon za slevami přitom už stál jednoho z pracovníků Wal-Martu dokonce život. Pří pátečním zahájení obrovských slev ho nedočkaví zákazníci v jednom z obchodů na newyorském Long Islandu prostě ušlapali.
Právě Wal-Mart přitom dodnes udává v předvánoční vřavě směr a nadále zůstává synonymem "výhodných nákupů".
Zisk společnosti ve druhém fiskálním čtvrtletí, kdy ostatní obchody vykazovaly první ztráty, vzrostl na 3,45 miliardy dolarů z 2,95 miliardy před rokem a čisté tržby dosáhly 101,6 miliardy dolarů, což je více, než očekávali analytici.
Wal-Mart totiž výborně načasoval svou strategii: Když začali zákazníci šetřit, nabídl velké slevy už tak levného zboží. A slevy budou vévodit i letošním Vánocům.