Verdikt slovenského úřadu chránícího volnou soutěž zní jasně: stavební firmy se dohodly na cenové nabídce při stavbě dálnice D1. A budou za to platit.
Šest firem, mezi kterými jsou například Strabag či Skanska DS, zaplatí dohromady 1,35 miliardy slovenských korun (v přepočtu asi miliardu korun českých).
Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řešil před nedávnem podobný případ, jenže neuspěl a dohadování ceny veřejných zakázek tak v Česku zatím zůstává nepotrestáno.
Příliš stejné
Rozhodujícím důkazem bylo pro slovenský antimonopolní úřad, že cenové nabídky jednotlivých uchazečů byly nápadně a nestandardně podobné. Jinak než vzájemnou dohodou soutěžících prý nebylo možné takovou shodu vysvětlit.
"Tato skutečnost se dostatečně prokázala z několika nezávislých zdrojů. Navíc žádný z účastníků nebyl schopen předložit relevantní důkazy, které by tuto shodu logicky vysvětlily," říká tisková mluvčí slovenského antimonopolního úřadu Alexandra Bernáthová.
Největší pokutu zaplatí firma Mota Engil, více než 418 milionů slovenských korun. Nejmenší pokutu, asi čtyři miliony slovenských korun, dostala společnost Betamont.
Podle zástupců úřadu by měl tento verdikt sloužit jako odstrašující příklad pro všechny, kteří se takto chovají nebo by v budoucnu podobný nezákonný postup zvažovali.
Zlínská kauza nepotrestána
Husarský kousek, který se povedl slovenskému úřadu, zkoušel i český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten se snažil dokázat, že se spolčily vodárenské firmy ve Zlíně.
Čtyři společnosti se měly vzájemně informovat o svých nabídkách a "sladit" svůj postup. Tato praxe, která je důvěrně známá mnoha firmám v Česku, jim ale nebyla prokázána a český antimonopolní úřad musel šetření ukončit, aniž by udělil pokutu.