Stavba na silnici, kam se člověk podívá.
To je první dojem z dnešního Toulouse na jihu Francie. Postupně se tu totiž rozšiřují uzoučké chodníky, na nichž se dva lidé sotva vyhnou.
Auta z centra musí pryč
"Chtějí postupně auta vytlačit z centra. Už je to neúnosné," říká Anne, jedna z místních.
"Každoročně totiž do osmisettisícového města přibude na deset tisíc obyvatel. Ne, že by to znamenalo okamžitě dalších deset tisíc aut, ale doprava už je fakt hrozná," pokračuje Anne.
Spousta nově příchozích doufá, že najde práci u společnosti Airbus. Výrobce komerčních letadel je totiž v kraji největším zaměstnavatelem a jeho růst zajišťuje stabilní zaměstnání.
V hlavním stanu na okraji Toulouse a zhruba pět minut od místního letiště pracuje pro Airbus asi jedenáct tisíc lidí. Celosvětově pak asi pětinásobek.
První A380 vzlétne na konci roku
Ve výrobních halách je v zásadě klid. Zejména tam, kde se připravuje největší z airbusů A380.
"První dostanou Singapore Airlines na konci tohoto roku. Zatím je testujeme. Příští měsíc proběhne například test evakuace," vypráví Bernard d'Estoile, manažer marketingu pro A380.
Co to znamená? Dvacetičlenný personál bude muset během devadesáti sekund polovinou východů dostat z letadla 853 lidí.
Trochu více šramotu zaslechne návštěvník v hale, kde se vyrábí letadla z "rodiny A320". Tři letos dostanou České aerolinie.
Jeden český airbus už čeká na ploše a nese barvy svého budoucího provozovatele. Vevnitř je zatím jen kokpit. Interiér vybaví hamburská továrna.
Není to příliš složité převážet letadla a jejich součástky po celé Evropě, aby se nakonec dalo dohromady jedno letadlo? Nezkrátilo by to výrobní dobu typického A320 ze současných devíti měsíců na kýžených šest?
Objednávky klesnou
"To ne, není možné dostat všechny odborníky na jedno místo. Například ve velké Británii mají letité zkušenosti s výrobou křídel a přestěhovat celou výrobu třeba do blízkosti Toulouse by stálo miliardy eur," brání se viceprezident firmy Chris Buckley.
Normálně převáží součástky budoucích letadel "delfínkovitá" Beluga. Ne tak u obříka A380. Do transportního letounu se vejde jen směrovka, neboli ocas letadla. Zbytek musí na kamionech projet Evropou.
Ticho v továrnách Airbusu může signalizovat také další vývoj trhu. Vloni totiž jak evropský Airbus, tak i americký rival Boeing zaznamenali rekordní počet objednávek. Ten se přehoupl přes dva tisíce letadel.
Letos to tak slavné nebude. Oznámili to zástupci obou firem na probíhajícím leteckém svátku v Singapuru.
John Leahy, šéf prodejů Airbusu, a Larry Dickensoin, jeden z viceprezidentů Boeingu, shodně hovořili o maximálně 900 objednávkách dohromady za oba výrobce, píše Wall Street Journal.
"Není možné ještě růst oproti minulému roku. Vždyť byl šílený. Pokud dohromady s Boeingem dáme tisícovku nových letadel, budeme hovořit o velmi dobrém roku," dodal Buckley.
Když jeden šejk 340, tak druhý 380
A kdo je do budoucna kromě aerolinií největším zákazníkem výrobců letadel? Rozhodně arabští šejkové. Jeden si objednal zatím největší airbus A340 s individuálními úpravami. To si jeho soused nemohl nechat líbit.
Když ty 340, tak já hned 380. Jediné, co teď Airbus opravdu trápí, je, jestli si bohatý Arab nevymyslí do svého jumba bazén. To by byl opravdu oříšek.
Přesto by ho firma s největší pravděpodobností rozlouskla. Katalogová cena A380 se pohybuje okolo dvou set milionů dolarů. Pro soukromníky s nadstandardními požadavky se často vyšplhá i na dvojnásobek.
Trénink v Praze
Vyplatit se může brzy nákup airbusů ČSA. Ne že by zákazníci volili mezi Boeingem a Airbusem, to většinou ani nevnímají. Ale součástí smlouvy o nákupu je vybudování tréninkového centra pro piloty v Praze.
"Už v lednu dorazil trenažér," říká Jitka Novotná, mluvčí ČSA. Zatím se čeká na atestace. Výcvikové centrum pro nejmenší typy airbusů by mohlo fungovat tak od poloviny roku.
Teoreticky by tak mohlo být centrem pro výcvik pilotů ze střední a východní Evropy. Působí zde totiž na třicet aerolinií s více než 160 letouny, upozorňuje Gerrit van Dijk, šéf technického marketingu Airbusu.
"Jde o velmi rychle rostoucí trh, který je pro nás velmi důležitý," doplňuje van Dijk.
Stačí se podívat jen na pražskou Ruzyni. Počet pasažérů na ní vloni vzrostl o dvanáct procent. Celosvětový růst letecké dopravy byl jen sedm procent.