Deboreč je kratším ze dvou tunelů, které na trase přibudou. Jeho proražení se předpokládá v červenci příštího roku, uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.
"Úvodní desítky metrů tunelu budou probíhat v geologicky méně příznivých podmínkách, kdy bude hornina rozpojována mechanizovaně, realizované postupy budou kratší a vyztužení masivnější. Ve střední části tunelu by měl masiv zpevnit a k rozpojování horniny budou využívány trhací práce, čímž se zefektivní postup výstavby," uvedl generální ředitel stavební společnosti OHL ŽS Roman Kocúrek.
Na nové trati vznikne i tunel Mezno dlouhý 840 metrů. Modernizace je podle SŽDC jednou z posledních součástí staveb na čtvrtém tranzitním koridoru, který spojuje Německo a Rakousko přes Děčín, Prahu a České Budějovice. Na dosud jednokolejném úseku kromě dvou tunelů přibude také druhá kolej a nová železniční stanice Červený Újezd. Stavební práce mají skončit v lednu 2022.
"Rychlost vlaků se zvýší na 160 kilometrů za hodinu, což umožní jízdní dobu expresů mezi Prahou a Táborem jednu hodinu. Na její zkrácení bude mít výrazný podíl i dnes zahajovaná ražba tunelu Deboreč," uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Trať Sudoměřice - Votice z velké části vybočí z dosavadní stopy, což přinese zkrácení trasy o dva kilometry. Stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky nahradí jediná s názvem Červený Újezd. Doplní ji zastávky Mezno, Střezimíř, Červený Újezd, Ješetice a Heřmaničky. V hlubokém údolí mezi zastávkami Ješetice a Heřmaničky vybudují stavbaři celkem tři dlouhé mostní estakády. Nejdelší z nich bude měřit 244 metrů.
Celkové investiční náklady činí 7,159 miliardy korun bez DPH. V případě schválení žádosti z Operačního programu Doprava může příspěvek EU činit až 5,152 miliardy korun.