Kellner spolupracuje se srbskou vládou, chce zničit opoziční konkurenci, tvrdí média

ČTK ČTK
Aktualizováno 28. 1. 2021 10:14
Srbský státní podnik Telekom Srbija se podle nezávislé televize N1 chystá uzavřít dohodu s mobilním operátorem ve vlastnictví českého miliardáře Petra Kellnera, jejímž důsledkem by mohla být likvidace opozičních médií v zemi. Stanice o tom informovala s odvoláním na návrh smlouvy, který má podle svých slov k dispozici. PPF obvinění zásadně odmítá a označila je za lež a součást konkurenčního boje.
PPF Gate
PPF Gate | Foto: Lukáš Bíba

Plán podle N1 spočívá v tom, že Telekom Srbija, který je ve většinovém vlastnictví srbského státu, přenechá Kellnerovu srbskému mobilnímu operátoru Telenoru kompletní infrastrukturu své kabelové sítě a rovněž všechny programy v nabídce své kabelové televize.

"Šíření pomluv jako způsob konkurenčního boje zásadně odmítáme. Žádnou dohodu, která by měla za následek omezení médií v Srbsku, Telenor nevyjednává," řekla ČTK mluvčí PPF Jitka Tkadlecová.

Podle Telenoru obvinění proti němu vznesla konkurenční skupina United Group. "Není pravda, že Telenor plánuje převzít infrastrukturu srbského Telekomu, a rozhodně není pravda, že by jeho obchodní plány měly ohrozit svobodu médií v Srbsku," dodala mluvčí firmy Klára Zavadilová.

Cílem chystané operace je podle N1 vytěsnit z trhu soukromého operátora kabelové televize SBB a tím snížit jeho možnosti financovat nezávislá média v Srbsku - zpravodajskou televizi N1 či kabelovou televizi Nova S. N1 je přidružený partner globální sítě americké zpravodajské televize CNN a působí rovněž v Bosně a Chorvatsku. Spolu s deníkem Danas jde o prakticky jediná domácí média stále ještě kritická vůči současnému vedení země.

Majitel televizí N1 i Nova S si dlouhodobě stěžuje, že kabelový operátor Telekomu Srbije vyřadil obě stanice ze své nabídky a že jsou od loňska srbskému divákovi dostupné pouze přes nabídku společnosti SBB. Proti počínání státní firmy se loni v únoru konala demonstrace, na níž účastníci obviňovali srbského prezidenta Aleksandara Vučiče ze snahy umlčet poslední kritická média v zemi.

Telekom v prohlášení, na nějž N1 odkazuje, existenci plánu s Telenorem výslovně nepopřel. Uvedl však, že jde o kampaň společnosti United Group (majitele SBB), která se nezakládá na pravdivých předpokladech, a že skutečným důvodem je strach, že SBB přijde v důsledku obchodních aktivit Telekomu o podíl na trhu kabelové televize.

Společnost Telenor se přímé odpovědi na dotaz N1 ohledně údajné dohody se státní firmou vyhnula. "Vždy hledáme příležitosti pro další rozšiřování nabídky. Vždy postupujeme a budeme jednat v souladu se zákony … Republiky Srbsko," uvedl podle N1 Telenor v prohlášení s tím, že v tuto chvíli nemá žádné nové produkty či služby, které by chtěl nyní zveřejnit.

"Velmi zajímavá je otázka, k čemu potřebuje takovou dohodu Telenor v soukromém vlastnictví podnikatele z Česka, členské země EU, který funguje podle pravidel EU," řekl dnes v N1 srbský novinář Miša Brkić. Dodal, že v Česku by si vlastník Telenoru takovéto spolčení se státní firmou za účelem vytěsnění konkurenta nemohl dovolit, neboť by se vystavil hrozbě žaloby a vysokých pokut ze strany příslušných unijních institucí.

V indexu svobody médií, který každoročně sestavuje organizace Reportéři bez hranic (RSF), se Srbsko v roce 2020 umístilo na 93. místě ze 180 hodnocených zemí. Oproti předchozímu roku si pohoršilo o tři příčky. "Po šesti letech vlády Aleksandara Vučiče (…) je Srbsko zemí, kde je často nebezpečné být novinářem," uvádí se v komentáři k žebříčku.

O Kellnerových aktivitách na poli médií v jihovýchodní Evropě psal v prosinci slovinský investigativní portál Necenzurirano.si. Podle něj se český miliardář sešel v Lublani s premiérem Janezem Janšou, přičemž tématem jejich rozhovoru byla podle serveru Kellnerem vlastněná a vůči Janšově vládě kritická média ve Slovinsku. Její redaktoři bývají častým terčem ostrých útoků Janši i jeho pravicově konzervativní Slovinské demokratické strany (SDS).

 

Právě se děje

před 4 minutami

USA zakázaly dovoz psů z více než 100 zemí

Do Spojených států nebude ze 113 zemí možné dovážet psy. Oznámilo to americké Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC). Opatření, které souvisí s falšováním očkovacích průkazů, vstoupí v platnost 14. července a potrvá rok. Netýká se žádné ze zemí EU, tedy ani Česka, na seznamu jsou naopak Brazílie, Egypt, Keňa a Rusko. 

Import psů do USA v posledním roce zažil boom, jelikož poptávka po čtyřnohých domácích mazlíčcích začátkem pandemie covidu-19 vzrostla. Stovky dovezených psů ale podle CDC měly zfalšované potvrzení o očkování proti vzteklině. 

Zákaz se vztahuje na všechna plemena psů, psy poskytující emoční podporu a psy, kteří v uplynulých šesti měsících byli v některé z rizikových zemí. Výjimky se budou udělovat jen ve velmi vzácných případech a majitelé těchto psů budou muset o písemné schválení požádat CDC nejméně 30 dní před cestou do USA.

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Přechodných pěstounů ubylo, loni jich bylo nejméně za pět let

V Česku ubylo přechodných pěstounů pro děti v nouzi. Na konci loňska jich bylo 732. Je to nejnižší počet za posledních pět let. Zatím nejvíc bylo těchto profesionálních pěstounů v roce 2017, a to 900. Vyplývá to z výkazů ministerstva práce. Podle organizací na podporu ohrožených dětí a rodin jsou odměny pěstounů nízké. Přechodný pěstoun si měsíčně vydělá 20 000 korun hrubého. Minimální mzda nyní dosahuje 15 200 korun. Průměrná mzda v prvním čtvrtletí podle statistiků činila 35 285 korun.

Česko dlouhodobě sklízí kritiku domácích organizací i mezinárodních institucí za vysoký počet dětí v ústavech. Podle Asociace Dítě a rodina je ČR jednou z posledních zemí Evropy, kde je možné malé děti do zařízení posílat. Sněmovna by mohla rozhodovat o uzákonění zákazu děti do tří let do ústavní péče dávat. Odpůrci návrhu argumentují mimo jiné tím, že je málo pěstounů a o děti by se po omezení takzvaných kojeneckých ústavů neměl kdo postarat. Podle organizací roli hraje výše odměn, které se devět let neměnily. Také o přidání by měla dolní komora hlasovat. Vládní předloha počítá s navýšením o 2000 na 22.000 korun měsíčně. Poslanci navrhují víc.

Zdroj: ČTK
před 24 minutami

Slovenský nejvyšší soud dnes zrušil osvobozující verdikt soudu nižšího stupně nad dvěma obžalovanými v případu vraždy novináře Jána Kuciaka

Podnikatel Marian Kočner čelí obvinění, že objednal vraždu Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírové. Alena Zsuzsová podle žalobce čin zprostředkovala. Soud naopak potvrdil rozsudek, kterým byl soudem první instance uznán vinným Tomáš Szabó. Ten podle prokuratury pomáhal nejen při vraždě obou mladých lidí, ale také při loupežné vraždě jednoho podnikatele. 

Zdroj: Zahraničí , ČTK
Další zprávy