Nezakazujte médiím kritizovat Čínu, žádají sdružení Kellnera. Bez obav, slibuje PPF

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
21. 10. 2020 13:32
Několik novinářských organizací, mezi nimi například Reportéři bez hranic (RSF), apeluje na nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, aby se veřejně zavázal dodržovat svobodu slova a redakční nezávislost bez ohledu na politické nebo finanční tlaky. Reagují tak na nejnovější obchod Kellnerovy skupiny PPF, jež převzala společnost Central European Media Enterprises (CME). Pod tu spadá i česká televize Nova.
Petr Kellner
Petr Kellner | Foto: ČTK

Pod dopis, který je adresován Petru Kellnerovi, připojilo podpis pět organizací zabývajících se ochranou novinářů a svobodou slova - kromě RSF také Evropské centrum pro tisk a svobodu tisku (ECPMF), Evropská federace novinářů (EFJ), Mezinárodní tiskový institut (IPI) a think-tank Osservatorio Balcani Caucaso Transeuropa.

PPF již na prohlášení reagovala. Z jejího vyjádření vyplývá, že obavy organizací považuje za zbytečné.

Autoři dopisu připomínají, že akvizice PPF, které nově připadlo přes 30 televizních stanic vysílajících přibližně pro 45 milionů diváků, bude mít dalekosáhlý dopad na mediální prostředí ve středovýchodní Evropě. Obchod přišel v době, kdy se svoboda médií a nezávislá žurnalistika v tomto regionu ocitly pod významným tlakem.

"Skupině PPF připadne zodpovědnost… jako v každé demokratické společnosti dodávat občanům nezávislé informace týkající se veřejných záležitostí," uvádí se v otevřeném dopise adresovaném Kellnerovi. "Je zásadní, aby PPF tomu dostála."

Za klíčové také signatáři považují, aby PPF dodržela zásady redakční nezávislosti vzhledem k tomu, že televize, které nyní vlastní, hrají důležitou roli ve veřejné debatě v jednotlivých zemích. Novinářské organizace vyzývají, aby se skupina PPF vyhnula propagování nějakých obchodních nebo politických zájmů. "Novináři musí mít možnost sledovat kauzy bez ohledu na to, kam zasahují," píše se také v dopisu.

Svoboda projevu i u Číny, žádají

V souvislosti s podnikáním PPF v Číně organizace Kellnera žádají, aby "bez ohledu na dopady pro další investice nebo vztahy" zajistil, aby televize patřící do CME měly svobodu, pokud jde o kritiku čínské politiky nebo investic ve svých zemích, a aby nebyly vystaveny tlaku, že mají své postoje zmírnit nebo se určitým tématům vyhýbat.

V návaznosti na to připomínají signatáři dopisu také loňské zjištění Aktuálně.cz, podle kterého PR agentura C&B Reputation Management placená úvěrovou firmou Home Credit (patřící Kellnerovi) ovlivňovala českou společnost ve prospěch Číny. Vytvořila síť odborníků, novinářů a politiků, z nichž někteří ani nemuseli vědět, čeho jsou součástí.

V neposlední řadě novinářská sdružení uvádějí, že se na Kellnera obracejí i kvůli tomu, že ředitel pro vztahy s veřejným sektorem skupiny PPF Vladimír Mlynář před časem nechtěl dopředu vyvrátit obavy, že by tato firma mohla prostřednictvím Novy a skupiny CME prosazovat své ekonomické nebo politické zájmy.

Mlynář v rozhovoru pro televizní kanál ČT24 řekl, že "každý, kdo si koupí majetek, včetně médií, a zaplatí za něj velké peníze, má právo s ním nakládat". Řekl, že PPF bude vytvářet "slušnou, vyváženou komerční televizi".

Za PPF reagoval nový ředitel

Mezinárodní novinářské organizace PPF také upozorňují, že svobodu médií budou i nadále pečlivě sledovat a kontrolovat. Kellnerova společnost přišla v reakci na dopis s vlastním prohlášením, ve kterém ujišťuje, že se při vytváření mediálního obsahu bude držet pravidel redakční nezávislosti i názorové plurality. 

"PPF koupila CME s cílem dál budovat a rozvíjet síť profitabilních komerčních televizí. Chce přinášet divákům kvalitní televizi obsahující nejen zábavu, ale také původní domácí tvorbu. A samozřejmě zpravodajství postavené na novinářské profesionalitě, redakční nezávislosti a obsahové atraktivitě," stojí ve vyjádření Kellnerova podniku.

"PPF si uvědomuje klíčovou roli nezávislých a objektivních médií v dnešní společnosti, a bude se proto i nadále řídit hodnotami a pravidly, díky nimž si zpravodajství a publicistika CME získaly odborný i divácký respekt," píše se v něm dále. 

Pod dopisem je podepsaný Didier Stoessel, který se po převzetí CME skupinou PPF ujal role generálního ředitele, jenž bude odpovědný za český, slovenský, rumunský a slovinský trh. Dále se pod prohlášení podepsal také Luboš Jetmar, který nově zastává pozici generálního ředitele CME v Bulharsku.

Oba tvrdí, že "jak PPF, tak CME respektují a zároveň vyžadují nezávislou, objektivní a pluralitní žurnalistiku, která odpovídá nejvyšším profesionálním standardům".

Video: Home Credit platil rozsáhlou operaci, o kampani pro Čínu se dlouho šuškalo, říká Valášek

Firma nejbohatšího Čecha se stala vehiklem na ovlivňování veřejného mínění ve prospěch komunistické země, tvrdí redaktor Aktuálně.cz Lukáš Valášek. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 45 minutami

Na východoindické pobřeží udeřil cyklón Nivar, jedna žena zemřela po zřícení stěny podmáčeného domu

Na východoindické pobřeží ve čtvrtek časně ráno místního času za doprovodu prudkého deště a vichru udeřil cyklón Nivar, kvůli kterému tamní úřady musely evakuovat desítky tisíc lidí. Informovala o tom agentura AFP. Střed bouře po mírném oslabení dosáhl pevniny ve 3:00 místního času (středa 23:00 SEČ) v oblasti zhruba 230 kilometrů jižně od Čennaí, ve státě Tamilnádu na jihovýchodě země. Cyklón doprovázel vítr o síle až 130 kilometrů za hodinu.

Prudký vichr ve státech Tamilnádu a Ándhrapradéš vyvracel stromy a sloupy elektrického vedení a vydatné srážky způsobily záplavy. Ve státě Tamilnádu si bouře vyžádala jeden život, když se na ženu zřítila stěna podmáčeného domu.

Nivar podle předpovědí Indického meteorologického úřadu (IMD) v následujících hodinách oslabí a zamíří na sever. Agentura však na twitteru varovala, že nebezpečí "ještě nepominulo, protože část cyklónu je stále nad mořem - i když je už střed nad pevninou".

Zdroj: ČTK
Další zprávy