Společnost Procter & Gamble (P&G) zahájila spolupráci s provozovatelem platformy Loop firmou TerraCycle. Obě společnosti chtějí naučit zákazníky nevyhazovat obaly od drogistického zboží.
Projekt funguje tak, že lidé mají místo vyhazování použitých obalů od pracích prášků a ústních vod dávat do speciálních kontejnerů. TerraCycle je vyzvedne, vydezinfikuje a znovu naplní. Systém má připomínat doručování mléka ve sklenicích, což byl systém populární především ve Spojených státech v minulém století.
P&G tak nyní přidává k již existující platformě Loop jedenáct svých značek včetně Pantene, Tide, Cascade, Crest, Ariel, Febreze, Oral-B, Gillette, Venus, Pampers a Always. Pro některé výrobky zachová firma stávající obaly, pro některé musí vyrobit nové. Model bude testovat od poloviny letošního roku v Paříži a New Yorku. S Prahou se zatím v projektu nepočítá.
"Jsme hrdí na to, že se jako první společnost z oblasti baleného spotřebního zboží staneme partnerem společnosti TerraCycle," uvedla Virginie Helias, viceprezidentka společnosti P&G a ředitelka pro udržitelnost.
Jak funguje platforma Loop:
- Nákup: Spotřebitelé navštíví internetové stránky Loop nebo internetové stránky partnerského prodejce a nakoupí výrobky značek, které jsou nově navrženy tak, že s obaly nevzniká žádný odpad.
- Dodání: Spotřebitelé obdrží výrobky v nově navrženém přepravním kontejneru Loop, díky kterému již nejsou potřeba materiály jako kartonové krabice.
- Využití: Zákazníci spotřebují zakoupené produkty.
- Vyzvednutí: Obal není třeba čistit ani likvidovat. Jakmile spotřebitelé své výrobky spotřebují, vloží obal do jednoho ze svých kontejnerů Loop. V rámci platformy Loop proběhne vyzvednutí kontejneru přímo u nich doma.
- Čištění: Tým pracující pro platformu Loop vyvinul technologie čištění tak, aby zajistil bezpečné opětovné použití každého výrobku.
- Doplnění, recyklace nebo opětovné použití: V rámci činnosti platformy Loop budou výrobky podle potřeby rychle doplněny a přepravní kontejnery vráceny spotřebiteli.
Loop nabízí navíc možnost znovu využít i dosud nerecyklovatelné výrobky. Bude tak přijímat i výrobky od Oral-B, Gillette a Venus. Například u zubních kartáčků má systém v praxi vypadat tak, že se celý výrobek (nebo jen hlavice u elektronických kartáčků) hodí do kontejneru, firma jej vyzvedne, rozřeže, roztaví a z hmoty vyrobí nový produkt.
U výrobků Pampers a Always bude jejich opětovné využití složitější. Firma musí vyzkoušet technologii, která umožňuje přeměňovat savé hygienické výrobky na druhotné suroviny.
Obaly, které v některých případech vznikly zcela nově pro systém Loop, mají vydržet alespoň sto naplnění. V platformě fungují už například firmy jako Colgate nebo Barilla. Kvůli vyšší ceně musela firma řešit, jaký model prodeje nabídne.
V současnosti systém funguje tak, že zákazník při prvním nákupu zaplatí navíc zálohu za obal. Tu dostane zpátky, pokud obal vrátí. Jelikož v některých případech si může dojít vypotřebovanou nádobu doplnit přímo do prodejny, TerraCycle si zálohu nechá, dokud obal, který technicky patří jí, nedostane zpět.
Zálohovaný bude i kontejner, který si lidé pořídí domů. Podle výrobce se ale cena samotných produktů nebude příliš lišit od cen v klasický prodejnách.
TerraCycle již nyní nabízí v rámci USA program speciálních krabic. Ty si zákazník koupí buď pro všechny druhy odpadu, nebo jen pro konkrétní výrobky (například plastové rukavice, cigaretové nedopalky nebo kapsle s kávou). Když je majitel naplní, pošle je poštou zpět do centrály TerraCycle.
Nejdražší a zároveň největší box od výrobce, který nabízí pro všechny druhy odpadu, má objem přes pět metrů krychlových. Zákazníka vyjde včetně poštovného zpět do centrály firmy na zhruba 9500 korun.
Různé aktivity na ochranu přírody začínají provozovat i české podniky. Potravinový e-shop Košík.cz chce například vyměnit plastové pytlíky za papírové. Obchod tak začíná nabízet potraviny jako luštěniny nebo těstoviny na váhu v papírových sáčcích.
Podniky v Česku každý rok vyprodukují 1,2 milionu tun plastového odpadu, což je jedna čtvrtina všech vyrobených plastů. Pětadevadesát procent z těchto obalů je přitom na jedno použití.