Praha - Budování podchodu, který propojí pražské hlavní nádraží se Žižkovem, by mohlo začít nejdříve na přelomu let 2019 a 2020. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v nejbližších dnech očekává vydání územního rozhodnutí, poté začne s přípravou dokumentace pro stavební povolení. Uvedla to mluvčí organizace Kateřina Šubová. Začátek stavby bude záležet i na průběhu rekonstrukce Negrelliho viaduktu.
Podchod má zlepšit spojení pro pěší, které je nyní problematické. Projekt zahrnuje i lepší napojení do Vinohradské ulice. SŽDC chce propojení Prahy 1 s náměstím Winstona Churchilla docílit prodloužením severního podchodu pod hlavním nádražím.
"Podchod vyústí do křižovatky ulic Seifertova a Italská s možným propojením před plánovaný administrativní komplex CR-City," uvedla Šubová s odkazem na společný developerský projekt Českých drah a Sudop Group. Firma Sudop zároveň pro SŽDC projektuje podchod.
Náklady na projekt SŽDC odhaduje na 700 milionů korun a stavební povolení chce získat nejpozději v roce 2019. Ve stejném roce by měla být hotova rekonstrukce Negrelliho viaduktu, která s sebou nese řadu výluk. SŽDC proto chce s pracemi na hlavním nádraží počkat na její dokončení.
"Nejdříve, tedy v případě hladkého průběhu projektové přípravy, schvalovacích procesů a dalšího, můžeme stavět na přelomu roku 2019 a 2020," uvedla Šubová. Součástí plánů SŽDC je i výstup směrem do Prahy 2, který povede do Vinohradské ulice po chodníku podél magistrály a výhledově také přes koleje do Španělské.
O lepší přístupnosti nádraží pro pěší se diskutuje řadu let. Protože se do Italské ulice nedá dostat od metra přímo a cesta vede oklikou přes křižovatku U Bulhara, studenti Vysoké školy ekonomické, sídlící na přilehlém náměstí Winstona Churchilla, využívají služební železniční přechod a proti předpisům přecházejí kolejiště.
Vysokoškoláci o vybudování přímého přístupu už léta usilují. Složitá je i situace na straně u Vinohradské ulice, kde lidé chodí po úzkém obrubníku podél Legerovy ulice, kde je těsně míjejí auta jedoucí po magistrále.