Nová konkurence McDonald's. Do Česka chtějí další fastfoody

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
17. 10. 2014 6:00
Tuzemské partnery pro franšízový rozvoj hledají americké „hamburgrárny“ Johnny Rockets, Fuddruckers nebo řetězec samoobslužných motorestů Denny´s.
Foto: Reuters

Praha – Řetězce rychlého občerstvení McDonald´s dostanou v Česku další konkurenci. Tuzemské partnery pro franšízový rozvoj totiž hledají americké „hamburgrárny“ Johnny Rockets, Fuddruckers nebo řetězec samoobslužných motorestů Denny´s. Po českém trhu se ohlížejí také řetězec cukráren Cold Stone, který nabízí ručně míchanou zmrzlinu, nebo maďarská síť kaváren Cafe Frei.

Podle údajů poradenské společnosti Data Servis je přitom v České republice už nyní zhruba 29 tisíc restaurací, barů, klubů nebo fastfoodů. V porovnání se Slovenskem, Polskem nebo Velkou Británií tak máme nejhustší síť na jednoho obyvatele.

Na bázi franšízy v Česku podle poradenské společnosti Profit system působí už 26 gastronomických značek. Počet poboček ke konci loňského roku dosahoval 590.

Amerika padesátých let

Johnny Rockets je klasická americká restaurace, která ročně po světě prodá 18 milionů hamburgerů. Do Česka chce přenést i atmosféru padesátých let v USA – do tohoto stylu je laděn celý interiér restaurací.

Johnny Rockets
Johnny Rockets | Foto: Johnny Rockets

„Tyto restaurace jsou spojeny s určitou show. Hraje tam klasická americká hudba, personál zpívá,“ říká Jana Rückerová z amerického velvyslanectví, která o zájemcích hovořila tento týden na pražské konferenci Franchising forum, pořádané Českou asociací franchisingu. Pod značkou Johnny Rockets zatím funguje 320 restaurací ve 26 zemích světa.

Právě originalita je jedním z hlavních předpokladů, jak může nováček na přesyceném českém trhu zaujmout. „Oblast gastronomie zaznamenává kvůli nižší poptávce stagnaci až pokles. Šanci uspět má tak především takový koncept, který je spojen s nižšími náklady a přináší originální nápad. Kvůli drsné konkurenci se musí stát známým a získat zákazníky, tedy investovat velké prostředky do marketingu,“ říká Adam Rezek z poradenské firmy Profit system.

„Trh je přesycený zejména v Praze. V ostatních městech, jako je třeba Brno nebo Liberec, se restaurace a fastfoody prosadit mohou bez větších problémů,“ domnívá se Aleš Tulpa, jednatel společnosti Avex systems, která firmám pomáhá s vyhledáváním franšízantů. Tedy lidí nebo firem, kteří si pronajmou už zavedenou značku s veškerým know-how.

Vlastní hamburger a housky

Na český trh chce proniknout také další „hamburgrárna“ Fuddruckers. V USA působí přes třicet let. Zákazníky v Evropě chce nalákat na hamburgery podle jejich výběru a na vlastní pečené housky. Zatím provozuje 230 restaurací Fuddruckers, v Evropě je zastoupena ve Švýcarsku, Itálii a Polsku.

Franšízové partnery mezi českými podnikateli nyní hledá také americká síť samoobslužných motorestů Denny´s. Podél silnic a dálnic chce nabízet 24 hodin denně snídaně, obědy a večeře. „Tento takzvaný diner má v USA šedesátiletou tradici a patří mezi deset nejlepších franšízových konceptů. V současné době má 2100 restaurací v patnácti zemích,“ říká Rückerová.

Pro porovnání: McDonald´s, jehož historie sahá do roku 1940 a na český trh vstoupil už v roce 1992, má po celém světě přes 30 tisíc poboček. Konkurenční Burger King, který první „restauraci“ v Česku otevřel v roce 2008, má celosvětově přes 12 tisíc restaurací. Vůbec největší původem americký koncept fastfoodů Subway provozuje ve světě skoro 40 tisíc poboček. V Česku sice působí už jedenáct let, ale plánovanou výraznější expanzi zkouší teprve nyní na druhý pokus.

Zmrzlina, keltské hospody a křidélka

„Zejména mezi dětmi by mohl mít úspěch také americký řetězec cukráren Cold Stone, který nabízí ručně míchanou zmrzlinu,“ dodává Rückerová. Zmrzlina se připravuje na ledové servírovací desce přímo před očima zákazníka, který si může vybrat přísadu.

Tilted Kilt Pub
Tilted Kilt Pub | Foto: Tilted Kilt Pub

Najít franšízového partnera chce třeba i německá restaurace s hamburgery a saláty Burger me nebo maďarská síť kaváren Cafe Frei. Objevit by se tu mohla také síť „sportovních hospod“ v keltském stylu Tilted Kilt, nabízející přes 30 druhů piva. Nebo specialista na kuřecí křidélka s všemožnými omáčkami Wow Cafe.

___

Máte rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Hlasujte pro nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Svůj hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!

 

Právě se děje

před 52 minutami

Kapela Green Day nebo raper Stormzy kvůli koronaviru ruší asijské turné

Americká rocková kapela Green Day, která 19. června vystoupí na královéhradeckém festivalu Rock for People, v pátek zrušila asijské turné kvůli obavám z šíření koronaviru a omezení cestování i hromadných akcí. V Singapuru, Bangkoku, Tchaj-peji, Hongkongu, Soulu nebo Tokiu měla sestava vystoupit začátkem března předtím, než v květnu přejede do Evropy. "Víme, že je to otrava, a na vás všechny se těšíme. Lístky ale nevyhazujte, brzy oznámíme nová data koncertů," slibují Green Day. Kvůli koronaviru už koncerty v Asii odřekli také celosvětově úspěšný korejský boyband BTS, americký R&B zpěvák Khalid nebo britský raper Stormzy. Ten příští středu 4. března vystoupí v pražské Malé sportovní hale.

Zdroj: Reuters
před 2 hodinami

Trump nominoval do čela amerických rozvědek opět Johna Ratcliffea

Americký prezident Donald Trump nominoval do funkce šéfa amerických tajných služeb (DNI) znovu republikánského kongresmana Johna Ratcliffea, kritizovaného pro nedostatek zkušeností. Šéf Bílého domu svou volbu oznámil v noci na sobotu na twitteru.

Trump nominoval Ratcliffea do čela amerického civilního a vojenského špionážního aparátu již koncem července. Počátkem srpna však nominaci stáhl poté, co americká média a politici kritizovali Ratcliffeovy malé zkušenosti v oblasti tajných služeb.

Další zprávy