Německo zavede mýtné pro osobní auta až po příštích volbách, oznámil ministr dopravy

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
4. 11. 2016 15:55
Německo potřebuje na zavedení mýtného, které má mířit především na zahraniční řidiče, dostatek času. Během listopadu by přitom už mohlo dojít ke kompromisnímu řešení s Bruselem. Ten původní návrh odmítl kvůli tomu, že podle Evropské komise byl vůči řidičům z jiných zemí diskriminační.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Mnichov - Mýtné pro osobní auta zavede Německo až po parlamentních volbách v příštím roce. Počítá s tím spolkový ministr dopravy Alexandr Dobrindt. Plánované zpoplatnění německých dálnic by se dotklo především zahraničních řidičů, včetně těch z České republiky.

"Termín zahájení (mýtného) bude v dalším volebním období," prohlásil podle agentury DPA ministr před začátkem sjezdu vládní bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) v Mnichově. Nezbytné přípravy totiž prý zaberou ještě "několik měsíců". V německém parlamentu musí být například projednány možné změny v zákoně o mýtném.

Dobrindt zdůraznil, že němečtí řidiči nebudou opatřením více finančně zatíženi. Vyjádřil také přesvědčení, že kompromis s Evropskou komisí může být uzavřen ještě během tohoto měsíce. Komise původně německý návrh kritizovala, ve čtvrtek ale oznámila, že je blízko dohodě s Berlínem.

Německý návrh počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí EU by tím ale byli podle Bruselu diskriminováni.

Cesta ke kompromisu má spočívat v tom, že Berlín nebude za mýtné kompenzovat všechny německé řidiče, ale především ty, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty. Kompenzace tak už nebude přímo vázaná na platbu za dálniční známku, čímž z hlediska Evropské komise odpadne hlavní problém.

Druhý krok ke kompromisu učinil Berlín tím, že souhlasil se snížením cen za krátkodobé dálniční známky. Komise předtím kritizovala skutečnost, že plánované ceny za známky na dobu kratší než rok jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Česka, Rakouska nebo Nizozemska.

 

Právě se děje

Další zprávy