Brusel/Berlín - Evropská komise se chce kvůli připravovanému mýtu na německých dálnicích pro osobní vozy obrátit na Soudní dvůr EU. Dnes to s odvoláním na zdroje z Evropské komise na svém webu napsal německý deník Die Welt.
Německo se mýtné chystá zavést příští rok, platba dolehne zejména na zahraniční řidiče, neboť Němcům se o roční poplatek za používání dálnic sníží daň z vlastnictví vozidla. Právě zvýhodnění Němců je kritizováno jako nepřípustná diskriminace cizinců.
Jak se bude počítat roční mýtné?
Za každých započatých sto kubických centimetrů se bude platit
- 6,50 eura (benzín) nebo 9,50 eura (nafta) pro auta s emisní normou Euro 3,
- dvě eura (benzín) nebo pět eur (nafta) u norem Euro 4 a Euro 5,
- 1,80 eura (benzín) nebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.
Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se tak bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.
"Proti Německu zahájíme řízení kvůli porušení unijního práva ve věci mýta pro osobní vozy, neboť diskriminuje zahraniční řidiče, což je v rozporu s právem EU," citoval Die Welt svůj zdroj. Německo kvůli chystanému zpoplatnění dálnice dostalo nejen z Bruselu řadu doporučení ke změnám, které ale podle listu nechce připustit.
Zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní automobily již schválily obě německé parlamentní komory. Výše poplatku bude záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 604 až 3567 Kč).
Zbystřit by měli hlavně řidiči dieselových vozů. Ti si oproti autům na benzin připlatí tři eura za každých započatých sto kubických centimetrů. Například u motoru s objemem 1,6 litru činí rozdíl v ceně 48 eur ročně, tedy zhruba 1320 korun.
Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních aut za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, Nizozemsku, Lichtenštejnsku, Lucembursku, Monaku a ve Švédsku.
V České republice platí osobní auta mýtné prostřednictvím takzvaných dálničních známek od roku 1995. Od roku 2007 začala nákladní auta platit mýtné na dálnicích podle počtu ujetých kilometrů, zatímco u osobních aut zůstal časový poplatek.