Praha - Pokračování dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, R35 mezi Opatovicemi a Ostrovem nebo modernizace pětice nových úseků D1 jsou stavby, na které Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) podle aktuálního návrhu svého rozpočtu na rok 2016 nebude mít peníze.
"Nabízených necelých 50 miliard korun (49,2 miliardy) z národních zdrojů stačí jen na opravy a údržbu, přípravu akcí a dokončování stavebních čistě národních projektů i staveb spolufinancovaných z peněz Evropské unie," uvádí se v návrhu rozpočtu SFDI na příští rok.
Na nové stavby tak peníze nebudou. "Jediné dvě akce, které zahajujeme, je I/68 Třanovice - Nebory a I/11 Opava obchvat," říká ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Žádné další nové silniční stavby by se při současné výši rozpočtu podle něho stavět nemohly, protože na ně nebudou peníze. O navýšení státního příspěvku na stavby silnic a železnic jednají ministerstva dopravy a financí.
Současných necelých 50 miliard z národních zdrojů znamená ve srovnání s letošním rokem pokles v příjmu fondu o 6,7 miliardy korun. Ještě o necelou miliardu korun více by ale fond potřeboval, pokud by chtěl prostavět všechny připravené projekty včetně nově zahajovaných. Spolu s penězi z EU určenými pro výstavbu evropsky významných komunikací má napřesrok fond hospodařit s 61 miliardami korun. V letošním roce hospodaří s částkou o více než tři desítky miliard korun vyšší.
Peníze v požadované výši ale z ministerstva financí na výstavbu silnic a železnic zřejmě nepřitečou. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) koncem minulého měsíce po jednání s šéfem státní pokladny Andrejem Babišem (ANO) oznámil vyjednání tří miliard korun s tím, že rozpočet fondu dopravy by eventuálně mohl vzrůst ještě o další tři miliardy. Jednání o těchto dodatečných penězích by se měla uskutečnit po 12. srpnu.
Výše státních příspěvků se promítá do možností čerpání evropských dotací plynoucích z Operačního programu doprava, který umožňuje přispívat Česku na výstavbu až z 85 procent ceny staveb. Navýšení peněz do Fondu dopravy ze státního rozpočtu o požadovaných 7,6 miliardy korun by umožnilo z EU vyčerpat na dotacích dalších 5,3 miliardy, uvedl fond v materiálu. Dlouhodobě si stěžuje na nekoncepční přístup ke svému financování, neboť každoroční dohady o výši financí komplikují dlouhodobé plánování staveb.