Po dálnici až do Jaroměře. Stavba má začít už příští rok

Petr Kučera Petr Kučera
13. 5. 2015 14:33
Potřebné pozemky chce stát vyvlastnit, ale kvůli loňské novele zákona musí znovu zpracovat znalecké posudky či smlouvy a oslovit vlastníky.
Dočasné ukončení D11 před Hradcem Králové.
Dočasné ukončení D11 před Hradcem Králové. | Foto: Radek Pecák

Praha - Už v polovině příštího roku má začít stavba dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře, podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může být hotova v roce 2019. Nejpozději do roku 2030 by pak řidiči měli po čtyřproudé komunikaci dojet kolem Trutnova až k hranicím s Polskem.

Stavba ale může nabrat další zpoždění. Na zhruba patnáctikilometrovém úseku mezi Hradcem a Smiřicemi totiž v jedné části zbývá vykoupit 2,1 procenta pozemků, a ve druhé dokonce 6,3 procenta pozemků. V sedm a půl kilometrovém úseku Smiřice - Jaroměř pak státu chybí ještě desetina potřebných pozemků.

Vyplývá to ze zprávy ministerstva dopravy a ŘSD, kterou dnes vzala na vědomí vláda. Potřebné pozemky chce stát vyvlastnit, ale kvůli loňské novele zákona musí znovu zpracovat znalecké posudky či smlouvy a oslovit vlastníky. Novela totiž zvyšuje cenu, jež může stát za pozemek nabídnout, až na více než osminásobek ceny stanovené znaleckým posudkem.

U Hradce už se staví

Na dálnici D11 se stavbaři vrátili loni po osmi letech. U Hradce Králové dokončují necelých dva a půl kilometru, které na trase z Prahy do Hradce Králové stále chybějí. Dálniční spojení obou měst má být dokončeno v srpnu 2017. Dálnice má nově končit u mimoúrovňové křižovatky v Hradci Králové - Kuklenách. Stavbu zdržely spory o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou a její sestrou.

Foto: Aktuálně.cz

Stavba dálnice D11 začala už v roce 1978, po prvních osmnácti kilometrech se ale začalo jezdit až v roce 1984. Zajímavostí nejstaršího úseku je nezvyklá šířka dělicího travnatého pásu, protože se zde od počátku počítalo s možným rozšířením na tři pruhy v každém směru. V roce 1990 pak stavba na dlouhou dobu končila u Poděbrad, tedy zhruba v polovině trasy mezi Prahou a Hradcem.

Zbytek úseku se začal stavět až v roce 2003, téměř k Hradci Králové byla dálnice zprovozněna v roce 2006. Řidiči nyní sjíždějí buď přes křižovatku u Opatovic nad Labem a pak míří po čtyřpruhové komunikaci do Hradce, nebo dojedou až na provizorní sjezd u Libišan a přes okrajové čtvrti Březhrad a Plačice objedou krajské město ze západu, pokud pokračují dále směrem na Jaroměř.

U Hradce by se měla dálnice napojit na chystanou rychlostní silnici R35 směrem na Olomouc, která se má stát severní alternativou k přetížené D1, ale její plány zatím zůstávají až na drobné výjimky stále jen na papíře.

Kolem Trutnova až k hranicím

Více než 22 kilometrů z Hradce Králové do Jaroměře se má začít stavět už příští rok, dálnice povede v blízkosti dosavadní silnice první třídy číslo 33.

Místo k Náchodu ale poté zamíří na sever, tedy jako současná silnice první třídy číslo 37. Z východu mine Dvůr Králové nad Labem i Trutnov a skončí na hraničním přechodu Královec poblíž Žacléře. Formálně už nemá jít o dálnici, ale "jen" rychlostní silnici.

Zatímco část do Jaroměře může být podle materiálu hotova do čtyř let, úsek z Jaroměře k Trutnovu a hranicím s Polskem do roku 2024. Teprve však probíhá předběžný geotechnický průzkum, územní rozhodnutí má být vydáno v roce 2017. Krajním termínem dokončení je podle ministerstva dopravy rok 2030 s ohledem na to, že úsek je zařazen do transevropské dopravní sítě TEN-T.

 

Právě se děje

Další zprávy