Místo nafty zmražený tekutý plyn. Nová technologie chce rychle dobýt nádrže náklaďáků

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
8. 7. 2020 11:31
V Klecanech u Prahy v blízkosti dálnice D8 vyrostla první komerční mobilní stanice pro čerpání zkapalněného zemního plynu (LNG). Stojí za ní tuzemský lídr v distribuci zemního plynu, firma GasNet. Ambiciózní technologie LNG chce být ekologičtějším a levnějším nástupcem tradičních pohonných hmot. Příležitost k tomu má hlavně v nákladní dopravě, v Německu počet náklaďáků na plyn rychle roste.

Nová plnicí stanice, která se nachází v areálu Volvo Renault Track Centrum, vešla do provozu v pondělí a řidičům bude k dispozici nonstop. Vyrobila ji španělská firma HAM.

Zkapalněný zemní plyn známý pod zkratkou LNG je relativně novou technologií, která se v západní Evropě rychle prosazuje vedle známější a rozšířenější CNG, označující stlačený zemní plyn.

Technologie klecanské stanice umožňuje natankování všech značek nákladních aut na LNG. "Jedná se o vozy značky Volvo, Scania a Iveco. Řidiči zvládnou natankovat po krátkém zaškolení sami a doba čerpání je stejná jako u dieselových vozů. Do deseti minut je nádrž plná," upřesnil Filip Dostál, ředitel oddělení Business Development firmy GasNet. 

Podle webu cng4you.cz, který zdejší trh paliv na bázi zemního plynu sleduje, fungovala v prvním čtvrtletí letošního roku v ČR jedna plnicí stanice na LNG v Lounech. Ta však využívá starší technologie první generace, které se podle mluvčího společnosti GasNet Aleše Gregoroviče neumí přizpůsobit tomu, že tahače LNG různých značek mají různé požadavky na teplotu zkapalněného zemního plynu. "GasNet využívá technologie druhé generace, které už toto zvládají", doplnil Gregorovič. 

Podle serveru cng4you.cz běží ještě tři novější neveřejné stanice mobilní. Podle Gregoroviče se ale jedná pouze o testovací provozy z minulosti, které v současné době nejsou v provozu. V celém Česku pak funguje zatím jen devět vozidel na toto palivo.

Finanční ředitel společnosti GasNet Thomas Merker označuje LNG za ekonomickou a efektivní alternativu ke klasickým palivům, která je také šetrnější k životnímu prostředí. Merker je přesvědčený, že nákladních aut jezdících na LNG bude v Česku přibývat, a to obdobným tempem jako v případě stlačeného zemního plynu, tedy CNG. 

"Věříme, že LNG bude hrát klíčovou roli při dosažení environmentálních cílů Česka do roku 2025, respektive 2030 v oblasti snižování emisí," sdělil Merker agentuře ČTK. O redukci emisí hovoří takzvaná Evropská zelená dohoda - dokument EU, jehož cílem je pokles emisí oxidu uhlíku do roku 2030 alespoň o 50 až 55 procent proti hodnotám z roku 1990. Právě v souvislosti s tlakem EU na snižování škodlivých látek zažívá LNG v posledních letech poměrně velký rozmach. 

Také před šesti lety přijatá směrnice Evropského parlamentu a Rady EU určuje, že každá země unijního svazku má mít do konce roku 2025 na transevropské dopravní síti (TEN-T) minimálně každých 400 km veřejnou stanici LNG. 

LNG je považován za nadějnou pohonnou látku z již zmiňovaných ekologických a cenových důvodů. "V současnosti je zkapalněný zemní plyn obecně považován za velmi perspektivní palivo. Dynamický růst pozorujeme i jinde v Evropě, v poslední době zejména v Německu, Itálii, Francii a Nizozemsku," doplnil k tomu finanční ředitel firmy GasNet.  

Výhodnost LNG (a také CNG) podporuje mimo jiné spotřební daň. Od letošního roku činí na metr krychlový obou plynů jako automobilového paliva 2,80 Kč proti 12,84 Kč za litr benzinu a 10,95 Kč za litr nafty.

U LNG činí zdanění 4,04 Kč/kg, sazba je tedy nižší než u nafty, není však  uzákoněna formou slevy, jedná se o jiný druh daně.

CNG je vhodný pro osobní automobily a městskou dopravu. V současnosti je v Česku zaregistrováno přes 20 tisíc aut na CNG, plnicích stanic se v tuzemsku nachází přes 200.

Nevýhodou může být vysoká pořizovací cena

Naopak záporem zkapalněné formy plynu je to, že se musí během dodavatelského řetězce udržovat při teplotě minus 162 stupňů Celsia, což je ekonomicky i technologicky náročné. I tento handicap se ale již díky moderním technologiím daří řešit.

Generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř loni v létě také uvedl, že využívání LNG českými dopravci zatím brání nedostatek stanic a pořizovací cena nákladních vozů na toto palivo, která je vyšší než u jejich naftových verzí. I přesto se podle něj LNG brzy může stát příležitostí především z pohledu hospodaření provozu.

Pořizovací cena nákladního automobilu na LNG je podle jeho tehdejšího vyjádření zhruba o polovinu vyšší než u nafty, kde se cena pohybuje kolem 70 tisíc až 80 tisíc eur (kolem dvou milionů korun). Podle ČPS tento náklad kompenzuje čtvrtinová úspora nákladů na pohonné hmoty při použití LNG.

Rychlejšímu rozšíření technologie pomáhá v západní Evropě často i státní podpora. Německo například nedávno schválilo prodloužení nulové sazby mýta pro nákladní vozy na LNG do konce roku 2023. Zavést úlevu na mýtném se chystá i Nizozemsko, nulovou spotřební daň na LNG mají i v Belgii, Chorvatsku, Polsku, Řecku a Švédsku.

V Německu se vyplácí dokonce i přímá podpora ve výši až 12 000 eur na vozidlo od 7,5 tuny, přičemž grant nesmí nepřekročit 40 % celkových nákladů na vozidlo. Dotaci 30 % uznatelných nákladů až do výše 23 000 eur pak dostane žadatel od letoška i v sousedním Polsku.

Nákladní vozy na LNG se v Česku poprvé v běžném provozu objevily loni a spotřeba tohoto paliva v roce 2019 v ČR se rovnala 0,9 milionu metrů krychlových, informoval už dříve Český plynárenský svaz (ČPS). Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku registrováno zhruba 8,2 milionu vozidel všech kategorií.

V Česku počítá s rozvojem LNG také Národní akční plán čisté mobility (NAP CM), který má ve své kompetenci ministerstvo průmyslu a obchodu a mimo jiné řeší podporu bezemisní mobility v nesilničních druzích dopravy. Dokument vznikl právě v reakci na evropskou směrnici o alternativních palivech z roku 2014.

Video: Sešup bude parádní, za ropným krachem je cenová válka i koronavirus, říká Kovanda

Ceny benzinu a nafty záhy klesnou pod 30 korun za litr a můžeme se přiblížit k 25 korunám, předpovídá ekonom Lukáš Kovanda. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 16 minutami

V Dlouhé Lhotě na Příbramsku hoří výrobní hala. Hasiči vyhlásili 3. stupeň poplachu, na místě je 17 jednotek. Požár je zatím bez zranění

Aktualizováno před 40 minutami

Francouzský exprezident Sarkozy u soudu, podle prokuratury za neúspěšnou kampaň utratil příliš mnoho peněz

Před pařížským soudem po více než měsíci zazněly závěrečné řeči v procesu s bývalým francouzským prezidentem Nicolasem Sarkozym, který se týká financování jeho neúspěšné kampaně za znovuzvolení v roce 2012. Obhajoba požádala o zproštění obžaloby, napsal list L'Express. Prokuratura Sarkozymu navrhuje šestiměsíční vězení. Soud vynese verdikt 30. září.

"Nicolas Sarkozy se ničím neprovinil. Nepodepsal žádný rozpočet, nepodepsal žádnou fakturu, přijal všechna omezení, která se po něm žádala. Je na hony vzdálený hysterickému, nenasytnému kandidátovi. Respektuje hodnoty spravedlnosti," řekl soudu právní zástupce exprezidenta, který stál v čele Francie v letech 2007 až 2012.

Prokuratura naopak tvrdí, že Sarkozy je "jedinou osobou zodpovědnou za vlastní kampaň", píše L'Express.

Proces se Sarkozym, který se dnešního slyšení nezúčastnil, začal 20. května. Kromě Sarkozyho čelí obžalobě z falšování, podvodu nebo ilegálního financování kampaně dalších 12 lidí a společnost Bygmalion, která měla na starosti organizaci politických shromáždění. Právě podle jména této firmy je proces ve Francii označován jako kauza Bygmalion.

Prokurátoři tvrdí, že Sarkozyho strana v roce 2012 za velmi drahá volební shromáždění utratila téměř dvojnásobek maximální částky, kterou volební zákon stanoví ve výši 22,5 milionů eur (574,2 milionu korun). Následně podle žalobců najala spřátelenou agenturu pro styk s veřejností, aby skutečné náklady skryla. Prezidentské volby Sarkozy nakonec prohrál a jeho nástupcem v nejvyšší funkci se stal François Hollande.

Sarkozymu vedle půlročního trestu vězení hrozí pokuta 3750 eur (96.000 korun). Pro další obžalované prokuratura požaduje podmíněné tresty od 18 měsíců do čtyř let a pokuty až 150.000 eur (3,8 milionu korun).

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Dálnice D35 je u Přáslavic uzavřena kvůli nehodě dodávky a dvou aut

Dopravu na dálnici D35 u Přáslavic ve směru na Lipník nad Bečvou uzavřela zhruba na 2,5 hodiny nehoda dodávky a dvou nákladních aut. Jeden z řidičů byl zraněn, informovala mluvčí hasičů Lucie Balážová. Zhruba od 20:30 je již komunikace v místě nehody průjezdná s omezením, doplnila mluvčí policie Petra Vaňharová. Od víkendu jde již o několikátou vážnou nehodu v této oblasti. 

"Komunikace v místě dopravní nehody je již průjezdná s omezením. Zprovozněn je pouze levý jízdní pruh po 281. kilometr D35. Od tohoto místa začíná další objízdná trasa a to až po 290. kilometr D35 z důvodu oprav poškozeného dálničního povrchu," uvedla mluvčí policie.

Hasiči z dodávky museli vyprostit zaklíněného řidiče, následně jej předali záchranné službě a asistovali při transportu. "K vyproštění jsme využili hydraulické nůžky a rozpínák, odstranili jsme celé dveře a řidiči jsme museli opatrně vyprostit nohy zaklíněné pod palubní deskou. Poté jsme jej na páteřní desce vytáhli z vozu ven," uvedla mluvčí hasičů Lucie Balážová.

Jen o několik kilometrů dále, mezi 290 a 281. kilometrem je dálnice v obou směrech uzavřena. V sobotu zde kvůli vysokým teplotám praskla a poté se zvlnila vozovka. K opravě stavbaři používají rychle tuhnoucí směs betonu. Automobilový provoz by v tomto dálničním úseku, který je od soboty v obou směrech uzavřený, měl být obnoven ve čtvrtek.

V této oblasti od víkendu řeší policisté již několik nehod. V pondělí na stejném místě havarovalo nákladní a osobního auto, nehoda se obešla bez zranění, dálnice byla uzavřena zhruba na tři hodiny.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Golfista Lieser má olympiádu definitivně jistou

Nejlepší český golfista Ondřej Lieser má definitivní jistotu, že si za měsíc zahraje poprvé na olympijském turnaji. Jeho účast v Tokiu potvrdil konečný redukovaný žebříček pro šedesát účastníků. Lieser v něm figuruje na 50. místě. Informovala o tom Česká golfová federace. Start v Tokiu má takřka jistý i Klára Spilková, která reprezentovala již na předchozí olympiádě před pěti lety v Riu de Janeiro.

Devětadvacetiletý Lieser se loni stal senzačně celkovým vítězem zkrácené sezony Challenge Tour a jako první český golfista v historii získal kartu na European Tour. Ve světovém žebříčku profesionálů mu patří 231. příčka.

Ženský olympijský žebříček se oficiálně uzavře až 29. června po skončení majoru KPMG Women's Championship a berounském turnaji Czech Ladies Open. Spilková se představí v zámoří, aktuálně jí patří v redukovaném pořadí pro Tokio 51. místo.

Lieser dnes rozšířil seznam českých olympioniků, měsíc před zahájením odložených her má výprava zajištěných 79 účastnických míst.

Další zprávy