reklama
 
 

Nakupte hned, zaplaťte až za dva týdny. Nová služba e-shopů

20. 2. 2015 7:38
Na možnost odložené platby zatím lákají hlavně menší e-shopy, které tím chtějí získat důvěru zákazníků nebo i konkurenční výhodu.

Praha – Objednejte si zboží v internetovém obchodě, vyzkoušejte si ho a zaplaťte až po čtrnácti dnech. Nabídka takzvaných odložených plateb se zkouší prosadit i v Česku. Specifickou formu úvěrování nabízejí tuzemským e-shopům už tři společnosti. Vzorem jsou pro ně Německo nebo Švédsko, kde tyto platby mají až čtyřicetiprocentní podíl na trhu.

Možnost odložit platbu o dva týdny zatím v Česku nabízí necelých 300 z celkových 37 tisíc internetových obchodů. Lákají na ni hlavně menší e-shopy, které tím chtějí získat důvěru zákazníků nebo i konkurenční výhodu. Pomalu se ale mezi nimi začínají objevovat i větší hráči – například obchod s elektronikou Mironet, e-shop Datartu (zatím jen pro klienty z řad firem) nebo online supermarket Rohlik.cz. Brzy by mohll odložené platby zavést také e-shop CZC.cz, v jednání je i tuzemská dvojka Mall.cz.

Mnohé e-shopy přitom dosud řeší spíše opačný problém – jak omezit „bezplatné půjčování“ zboží zákazníkům, kteří si koupí například výbavu na letní dovolenou, ale po 14 dnech využijí zákonného práva na vrácení zboží. Jako problém to vnímá i ministerstvo spravedlnosti, které loni přišlo s návrhem na zpřísnění dosavadních pravidel.

Potenciál vidí i Home Credit

Kompletní „administraci“ odložených plateb nabízejí tuzemským e-shopům už tři společnosti. Jako první přišla před rokem a půl služba Twisto, za níž stojí mimo jiné společnost Miton, mezi jejíž dřívější či nynější projekty patří třeba Slevomat.cz, porovnávač Heureka.cz nebo služby Chytrý Honza, DámeJídlo.cz či Rohlík.cz.

Inspirací byla švédská firma Klarna, která začala v roce 2005 nabízet odložené platby v Německu a poté i v domácím Švédsku. „V současné době tvoří odložené platby na tamních trzích až čtyřicet procent,“ říká Michal Šmída, zakladatel služby Twisto. Také studie Centra pro elektronický obchod v Kolíně nad Rýnem (ECC) ukazuje, že tyto "platby na fakturu" jsou v Německu nejoblíbenější platební metodou - preferují je více než dvě pětiny tamních zákazníků.

Zprostředkování odložených plateb láká také velké společnosti z oblasti spotřebitelských úvěrů. Skupina Ferratum spustila službu nazvanou FerBuy, jako třetí se pak loni v srpnu přidal Home Credit se službou KupNajisto.

Nepůjčíme každému

Všechny tři systémy fungují hodně podobně: Zákazník zvolí při objednávce na internetu tento způsob platby. E-shop zásilku připraví k expedici, od té doby se už ale o objednávku stará poskytovatel odložené platby. „V momentě expedice posíláme e-shopu částku k úhradě zboží. Poté již se zákazníky komunikujeme my,“ vysvětluje Šmída.

Jen v jednom případě má ale zákazník e-shopu výhodu odložené platby bez příplatku. Služba FerBuy si k ceně samotné objednávky nic neúčtuje, pokud ovšem nepřesáhne částku 7000 korun. U služeb Twisto i KupNajisto zaplatí kupující navíc fixní poplatek 39 korun, přičemž v prvním případě je objednávka limitována částkou 10 000 korun, ve druhém 5000 korun při opakovaném nákupu (při prvním nákupu jen 2500 korun). Ve vztahu k e-shopu si tyto firmy účtují transakční poplatek, tedy část z hodnoty objednávky, která zhruba odpovídá provizi při platbě kartou.

Možnost zaplatit až později ale není pro každého. Všechny tři systémy používají software, který prý dokáže identifikovat potenciální nespolehlivé zákazníky. „Jde například o lidi, kteří při nákupu několikrát měnili své údaje. Podezřelá je také vysoká částka objednávky. Sleduje se také třeba zařízení, z něhož člověk nakupuje. „Běžně povolujeme asi 80 až 90 procent plateb,“ upřesňuje Michal Šmída z Twisto.

„Kup Najisto minimalizuje riziko nezaplacení díky dostupným datům o zákaznících a využíváním různých algoritmů, které předpovídají, jak korektně se bude zákazník chovat,“ říká marketingová manažerka Kup Najisto Lenka Šmídová. Základem je databáze neplatičů Home Creditu.

Firmy používají také demografická data – tedy kde nakupující bydlí a jaké jsou tam například sociální poměry. Ani jeden ze tří poskytovatelů se ale nedívá do „registru dlužníků“, tedy úvěrových databází jako Solus nebo Bankovní či Nebankovní registr klientských informací.

„Odložené platby mohou pomoci zejména e-shopům, které nejsou ještě na trhu zavedené a zákazník může mít obavu jim dopředu poslat peníze,“ říká odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Službu se chystá v blízké době spustit i jeden z největších tuzemských internetových obchodů CZC.cz, v současné době zvažuje, který systém zvolí.

„Jednáme i s těmi většími, u nich je to ale na delší dobu. Kdyby se nám povedl do konce roku Mall.cz, bylo by to výborné,“ uvažuje Šmída. Mluvčí Mall.cz obecně využití této služby nevylučuje, „pokud se ukáže, že o ni mají zákazníci zájem“.

Naopak Alza.cz, jednička mezi tuzemskými e-shopy, o této službě neuvažuje. „U neznámých a malých e-shopů, které mají dlouhé dodací lhůty z důvodu velmi nízkých skladových zásob a nedisponují kamennými prodejnami, je nechuť zákazníků platit za zboží na dlouhou dobu předem pochopitelná,“ říká mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková. Dodává ale, že právě v Alze mohou lidé nakoupit velmi rychle.

Podvodníky láká elektronika

Markéta Karman, zástupkyně FerBuy pro ČR, připouští, že existuje určité množství nepoctivých zákazníků, kteří zboží nevrátí. „Obecně platí, že zákazníci, kteří se chtějí takto obohatit, nakupují za co nejvíce peněz a většinou se jedná o elektroniku a mobily – zboží, které jde obratem zpeněžit,“ doplňuje ji manažerka KupNajisto Lenka Šmídová. Jde prý ale o velmi malý podíl případů.

„Pokud člověk ani po několika upomínkách nereaguje, předáváme případ externí agentuře, která pak zboží nebo pohledávku vymáhá. Ve výsledku můžeme dostat lidi až do exekuční fáze,“ vysvětluje Šmída. Na soud se Twisto obrátilo zatím v několika desítkách případů, přičemž bez problémů už službu využily desítky tisíc lidí.

"Po uplynutí termínu účtujeme sankci z prodlení, což je buď deset procent z dlužné částky, nebo 250 korun týdně," upřesňuje Markéta Karman z FerBuy. Zákazník se ale také může včas rozhodnout o rozložení platby na splátky, za každý měsíc si pak firma účtuje 49 korun.

Z e-shopu půjčovna

Tuzemské e-shopy mají špatné zkušenosti i s lidmi, kteří sice za zboží hned zaplatí, ale ještě ve čtrnáctidenní zákonné lhůtě je značně opotřebované vrátí. „Typickým příkladem jsou fotoaparáty. Občas tam najdeme nejrůznější fotografie, nebo dokonce písek z pláže,“ říká ředitelka obchodu Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Podíl takzvaných vratek se liší v závislosti na zaměření internetového obchodu. Zatímco u prodejců elektroniky se podle odhadů Twisto pohybují do pěti procent, u oblečení mohou tvořit i pětinu objednávek. "Stabilně se vratky drží do jednoho procenta," říká za Kasu.cz Čižmářová. Obdobně jsou na tom i další e-shopy oslovené online deníkem Aktuálně.cz. "Opotřebované zboží pak představuje sotva jedno procento ze všech vratek," doplňuje Sibřina z Mironetu.

„V případě, že zákazníci odstupují od smlouvy, neboli vracejí zboží v této zákonné lhůtě, musí jej vracet v původním stavu. Pokud tomu tak není, musí zaplatit náklady za jeho uvedení do pořádku. Jde například o reinstalaci počítače, smazání kontaktů a dat z vrácených mobilních telefonů nebo třeba smazání fotografií z fotoaparátů,“ zdůrazňuje Čižmářová.

Podle Petra Dobeše z advokátní kanceláře Taylor Wessing by měl zákazník internetového obchodu se zbožím nakládat tak, jak by mu to bylo umožněno v kamenném obchodě. "Například oblečení je možné rozbalit, vyzkoušet, nikoli je však běžně nosit. U obuvi je samozřejmě možné se na zkoušku projít, na horské kolo je možné se posadit, kousek ujet nebo provést výškové nastavení sedla," uvádí příklady.

Ministerstvo spravedlnosti loni navrhlo pravidla pro vracení zboží z e-shopů zpřísnit. Návrh, o němž informoval online deník Aktuálně.cz, se ale nakonec do rychlé novely občanského zákoníku nedostane (stejně jako mnoho dalších změn v kodexu, který začal platit teprve v lednu 2014). Mluvčí resortu spravedlnosti Jiří Hovorka ale připouští, že zpřísnění může projít později v rámci komplexnější novelizace.

Stále vede dobírka

Nejčastější platební metodou u českých e-shopů zůstává stále dobírka, i když se její podíl postupně snižuje. Podle údajů cenového srovnávače Heureka.cz využívají dobírku téměř dvě pětiny lidí (37 procent). Druhým nejoblíbenějším způsobem je placení na výdejním místě (25% podíl), následují online platby (20 %) a bankovní převod (13 %).

Službu Twisto zatím využívá zhruba 170 e-shopů – například Mironet, Bonami.cz, 4kids.cz, RájPrádla.cz, Feedo.cz, ProDěti.cz nebo Rohlík.cz. Konkurenční službu FerBuy využívá přes sto e-shopů, například Armik.cz., DecoDoma.cz, e-lenovo.cz nebo LékárnaZdraví.cz. Nejmladší KupNajisto zatím spolupracuje s desítkou obchodů, mezi něž patří třeba Mironet, Patro.cz, Spořílek.cz nebo CuPradlo.cz.

„Počet zákazníků každý měsíc roste a jsme rádi, že velké procento z nich se k použití naší platební metody opakovaně vrací. E-shopům tak přivádíme věrné zákazníky,“ tvrdí Markéta Karman z FerBuy. U některých e-shopů podle ní tvoří odložené platby až třicet procent obratu.

E-shop Mironet spustil službu loni v září a pochvaluje si jí. „Využilo ji několik tisíc zákazníků. Podle reakcí je znát, že si službu zatím osahávají a zkouší, zda funguje opravdu tak jednoduše, jak tvrdíme,“ říká marketingový manažer Pavel Sibřina. Novinka podle něj firmě přinesla zcela nové zákazníky. „Přibližně čtvrtina zákazníků, kteří službu využili, u nás předtím nikdy nenakupovali,“ dodává.

U internetového obchodu s potravinami Rohlík.cz využívá odložených plateb asi pět procent zákazníků, říká jeho spoluzakladatel Tomáš Čupr.

autor: Kateřina Vokurková | 20. 2. 2015 7:38

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama