Francouzský list Le Figaro informoval, že IKEA otevřela v úterý v hypermarketu Cora ve francouzské obci Pacé nedaleko Aleconu prodejní "kout". Na 100 metrech čtverečních prodejní plochy nabídne "poradenské, prodejní a inspirační služby". Zákazníkům bude k dispozici osm zaměstnanců, kteří běžně pracují v nyní uzavřeném obchodě v Rennes. Prodejní místo bude fungovat do doby, než se budou moci znovu otevřít klasická prodejní místa.
Podobný projekt funguje už ve městě Toulon. Ve Francii společnost provozuje celkem 34 obchodů, z nichž většina zůstává kvůli koronavirovým restrikcím uzavřena.
Také v Česku jsou obchodní domy nábytkářské a designové firmy uzavřeny. Prodejní kouty v supermarketech se ale u nás nechystají, jak potvrdil Aktuálně.cz tiskový mluvčí společnosti Petr Šašek.
"V Česku v současnosti rozšiřujeme možnosti nakupování pro naše zákazníky prostřednictvím výdejních míst v regionech. První jsme otevřeli v červnu loňského roku v Hradci Králové, pak následoval Liberec, Zlín, České Budějovice, Olomouc. Nyní jsme otevřeli výdejní místo také v Plzni, kde si od 10. března mohou lidé vyzvedávat své zásilky," říká Petr Šašek. Podle něj se v letošním roce otevřou další výdejní místa ještě v Karlovarském a Ústeckém kraji.
Zákazník, který si zboží objedná na webu společnosti a zvolí si službu Klikni a vyzvedni, má na výběr možnost vyzvednutí právě na výdejních místech, která většinou fungují sedm dní v týdnu. Ceny za službu jsou odstupňovány podle celkové hmotnosti zboží v objednávce. Začínají na 99 Kč pro objednávky do 15 kg a maximální cena za tuto službu je 699 Kč u objednávek, které přesahují 200 kg.
"Ve srovnání s doručením přímo do bytu zákazníci při využití výdejního místa zaplatí za službu výrazně méně," doplňuje mluvčí.
Protože se prodeje v době pandemie přesunuly právě na internet, rozhodla se IKEA už v prosinci loňského roku, že přestane vydávat svůj tradiční tištěný katalog.
"Klesal počet výtisků, ale také jsme pozorovali, že lidé mnohem více využívají náš web, aplikace a sociální média. Katalog ztrácel na důležitosti," uvedl k rozhodnutí výkonný ředitel Inter IKEA Systems Konrad Grüss.
The IKEA catalogue has a phenomenal 70-year legacy. We have decided to turn the page, to say goodbye to the IKEA catalogue and we look to the future with excitement as the work continues to find new ways to amplify the unique IKEA home furnishing knowledge.https://t.co/8oiXXSZxjt pic.twitter.com/7Wzu3j0VZn
— IKEA (@IKEA) December 7, 2020
Nábytkářský gigant se s internetovým prostředím sžívá. Například český e-shop měl během uzavření obchodů v druhé vlně pandemie koronaviru obtíže s fungováním, kdy nezvládal nápor zákazníků. Přehlcený byl internetový obchod už na jaře. Právě na zlepšení on-line nákupů se chce společnost podle svých vyjádření v nejbližší době zaměřit. Bude investovat do IT systémů i logistických kapacit.
IKEA působí v Česku od roku 1996. Provozuje tu čtyři obchodní domy, dva v Praze, další v Brně a Ostravě. V uplynulém roce je navštívilo 9,1 milionu lidí. Tržby za minulý finanční rok firmě meziročně klesly o 166,5 milionu korun na 10,5 miliardy korun, zisk se snížil zhruba o osm procent na 1,1 miliardy korun.