Nejvíce kopií - přes 200 milionů - IKEA rozdala do domácností v roce 2016 na 50 světových trzích. Letos už jich vytiskla jen 40 milionů.
Firma posiluje svou přítomnost na síti, kam si její zákazníci chodí pro inspiraci čím dál častěji a rovnou tam zboží i nakupují. Za rok do konce srpna IKEA zvýšila internetové tržby o 45 procent. "Klesal počet výtisků, ale také jsme pozorovali, že lidé mnohem více využívají náš web, aplikace a sociální média. Katalog ztrácel na důležitosti," uvedl výkonný ředitel Inter IKEA Systems Konrad Grüss, který spravuje firemní franšízy.
Nábytkářský gigant se nicméně s internetovým prostředím stále sžívá. Například český e-shop měl během uzavření obchodů v druhé vlně pandemie koronaviru obtíže s fungováním, kdy nezvládal nápor zákazníků. Přehlcený byl internetový obchod už na jaře. Objevil se rovněž problém s kapacitou dodavatelů a na některé typy nábytku se tak čekalo i týdny.
Znovuotevření obchodů přilákalo zákazníky zpět do obchodních domů, jejich počet se ovšem zvýšil s adventem. "Adventní víkendy patří z hlediska tržeb a návštěvnosti k těm nejvyšším v roce. Zákazníci využívají prodlouženou otevírací dobu do 22:00, v poslední hodině jsme v sobotu obsloužili ještě okolo 400 lidí na jeden obchodní dům," popisuje za IKEA Marek Vomočil.
Společnost v těchto dnech registruje zvýšený zájem prakticky o veškerý sortiment - od šatních skříní, kuchyní, úložných boxů po adventní kalendáře.
Ke kontrole počtu zákazníků používají obchodní domy semafor, jejich stav lze ověřit i na webu IKEA. Na pražském Černém mostě je maximální počet nastaven na 1400 lidí, na Zličíně na 1050, v Brně na 1200 a v Ostravě na 800 návštěvníků.
"V dalších dnech na webu přibudou i trendy v čase. Zájem pokračuje o online nákupy, ať už s možností vyzvednutí v obchodním domě, nebo dovozu domů či do výdejních míst v Hradci Králové, Liberci, Zlíně či Českých Budějovicích," dodává Vomočil.