Zpomalení německé ekonomiky tvrdě zasáhne celou V4. Problémy přijdou z několika stran

Ondřej Neufus ČTK Ondřej Neufus, ČTK
2. 11. 2019 14:55
Ekonomiky ve střední Evropě již roky zažívají silný růst, který podporují nízké úrokové sazby, stoupající útraty lidí a oživení v eurozóně. Německo, které je pro většinu střední Evropy hlavním obchodním partnerem, však začalo pomalu sklouzávat k recesi. S obavami z konce zlatých časů ve střední Evropě se tématu věnuje list Financial Times i britský týdeník The Economist.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Patnáct let od vstupu do Evropské unie mají být státy visegrádské čtyřky na co pyšné. Zemím se podle The Economist podařilo i díky tučným evropským dotacím nastartovat ekonomiku a tu přizpůsobit obřímu německému trhu, který se také stal důležitým investorem.

K růstu navíc přispěly miliony Poláků a dalších obyvatel V4, kteří po roce 2004 odešli za prací do bohatších států Evropské unie a odsud pravidelně posílají zpátky domů obří částky.

Tyto aspekty ovšem postupně ztrácí na účinnosti. Česku například klesají příjmy z Evropské unie a v současnosti hrozí, že se tok peněz po brexitu ještě sníží. Londýn totiž patří mezi největší přispěvatele do společné kasy EU a peníze z unijního rozpočtu by tak zřejmě putovaly především k ekonomicky ještě slabším regionům na východě Evropy.

Do chudších států EU míří navíc peníze z takzvaných Norských fondů. Norsko si tak kupuje možnost využívat výhod unie, aniž by bylo jejím členem. Příspěvky dostávají státy, jejichž hrubý národní produkt na obyvatele je nižší než 90 % průměru EU.

V případě růstu tuzemské ekonomiky by se Česko muselo rozloučit i s touto finanční injekcí. Od roku 2004 tímto způsobem země získala přes 6 miliard Kč, do roku 2024 to má být dalších 5 miliard.

V případě brexitu či ochlazení německé ekonomiky se podniky budou navíc zbavovat jako prvních právě zaměstnanců ze střední Evropy, mnohdy pracujících přes agentury.

V případě ochlazení ekonomiky však bude brexit hrát jen podružnou roli ve srovnání s jiným faktorem: Je jím německá ekonomika a její problémy, na které stále více upozorňují evropské banky. 

Konec zlatých časů

"Je populární říkat, že pokud Německo kýchne, menší blízké země dostanou rýmu, ale je to pravda," uvedl maďarský ministr financí Mihály Varga na nedávné konferenci podporující investice v jeho zemi.

Propojení středoevropských ekonomik s Německem bylo jedním z klíčových faktorů rychlého růstu regionu v posledních třech desetiletích. Německé automobilky, maloobchodníky, banky a výrobce přitahovala levná, ale kvalifikovaná pracovní síla. Ve velkých počtech proto pronikali do tohoto regionu, zřizovali zde tisíce továren a kanceláří a pomáhali lokálním podnikům plnit zakázkové knihy, uvádí Financial Times.

Výsledkem je, že celá visegrádská čtyřka - tedy Polsko, Maďarsko, Slovensko a Česko - posílá 20 až 30 procent svého exportu do Německa. Ale zatímco v roce 2018 všichni zažívali silný růst, nyní vedoucí představitelé podniků říkají, že zpomalení největší ekonomiky Evropské unie se začíná projevovat také v jejím dodavatelském řetězci.

Krize na obzoru

Analytici upozorňují, že trvá několik čtvrtletí, než zpomalení v Německu pocítí střední a východní Evropa. A nyní vedoucí představitelé průmyslu dopady pociťují.

"Před třemi měsíci jsme zpomalení neviděli," uvedl Michal Krupinski, generální ředitel společnosti Bank Pekao, která je třetí největší polskou bankou. "Nyní je to však vidět v datech i při rozhovorech s klienty. Ti už to také vidí: pomalejší příliv zakázek, růst zásob neprodaného zboží," dodal.

"Zpomalení vidíme, ale ještě ho nepociťujeme," řekl Richard Jankovits, ředitel maďarské strojírenské společnosti Jankovits Engineering, která dodává své produkty německým automobilovým podnikům, jako jsou Continental a Audi, a ve své továrně v Rábu zaměstnává 13 000 lidí.

Automobilový průmysl již dlouhou dobu tvoří základ ekonomických vztahů mezi Německem a střední Evropou. Během uplynulých 30 let firmy jako Volkswagen, Audi, Daimler a BMW ve středoevropském regionu otevřely síť továren a učinily z něj jedno z nejdůležitějších center automobilového průmyslu.

Automobilky jsou však nyní obzvlášť výrazně vystaveny rizikům plynoucím z politických tahanic poškozujících světový obchod a z nejistoty kolem brexitu. Podle ekonomů tak toto odvětví pravděpodobně bude jedním z hlavních kanálů, kterým se zpomalení německé ekonomiky rozšíří na východ.

"Pokud se letos podíváme na průmyslové údaje, (německé zpomalení) je tím největším faktorem (ve zpomalení na Slovensku)," uvedla ekonomka Katarina Muchová ze společnosti Slovenská sporiteľňa. "Automobilový sektor je klíčový, ale zasaženi byli rovněž ti, kteří jsou jeho dodavateli, například sektor zpracování kovů," dodala.

Visegrádu dochází pracovníci

Zpomalení německé ekonomiky přichází v době, kdy střední Evropa čelí také dalším problémům. V regionu se začíná projevovat nedostatek pracovních sil a ekonomiky visegrádské čtyřky zřejmě obdrží menší podporu z fondů EU v rámci příštího víceletého rozpočtu unie, o jehož podobě se nyní jedná.

Šéf institutu pro hospodářský výzkum GKI Andras Vertes uvedl, že region v předchozích letech zažíval "nádhernou situaci" díky penězům z EU, globálnímu hospodářskému růstu a zvyšování mezd, které vedlo k růstu spotřeby. "Nyní se všechno změnilo," dodal.

Nynější zpomalení přichází v době širší debaty o tom, jak se ekonomiky střední Evropy mohou odpoutat od modelu poskytování levné pracovní síly zahraničním investorům, který v uplynulých 30 letech poháněl hospodářský růst. "Časy levné pracovní síly jsou pryč a my musíme najít program, který dokáže zajistit pomoc a podporu odvětvím s přidanou hodnotou," uvedl Varga.

Podle ekonomů by region mohl rovněž posílit svou odolnost vůči vnějším šokům nalezením nových obchodních partnerů a zdrojů investic. "Zamířit mimo eurozónu je přirozenou reakcí (na zpomalení německé ekonomiky)," uvedl Krupinski. "V současnosti je náš export příliš zaměřen na EU," dodal.

 

Právě se děje

před 40 minutami

Polské vládní strany se dohodly a zažehnaly předčasné volby

Tři strany polské koaliční vlády podepsaly dnes novou koaliční smlouvu, a prozatím tak překonaly krizi, kvůli níž se hovořilo i o předčasných volbách. Smlouva podle předsedy hlavní strany Právo a spravedlnost Jaroslawa Kaczyńského zaručí fungování vlády na další tři roky až do příštích řádných voleb. Bližší informace o podobě smlouvy nejsou známy. Dohodu kromě Kaczyńského podepsal konzervativní ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro, šéf strany Solidární Polsko, a Jaroslaw Gowin, který stojí v čele umírněně konzervativního uskupení Dohoda. 

před 1 hodinou

Na poštu v pražské Krči přišel muž s granátem, pracovnice mu ve strachu dala několik tisíc korun

S granátem přišel loupit na poštu v pražské Krči v pátek dopoledne neznámý muž. Když mu pracovnice na přepážce vydala několik tisíc korun, odešel. Policisté po něm nyní pátrají a prosí o pomoc s hledáním lupiče i veřejnost. Na policejním webu to v sobotu oznámil mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Pachatel přišel na poštu v ulici Na Strži v pátek před 10:00. Vzal si pořadové číslo a počkal, až na něj přijde řada. Ženě na přepážce pak předložil text s výhrůžkou a žádostí o vydání peněz. "Zároveň poštovní pracovnici ukázal granát, který držel v ruce, a naznačoval jeho odjištění. Žena mu ve strachu o život vydala několik tisíc korun a muž z místa odešel," popsal situaci Daněk.

Policisté na webu zveřejnili záznamy z kamer na poště, které lupiče zachytily. Muž měl na hlavě čepici a na obličeji roušku, ale policisté přesto doufají, že by někdo mohl lupiče identifikovat.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Salač letos zajel nejlepší kvalifikaci, v Barceloně byl sedmý

Filip Salač odstartuje do nedělní Velké ceny Katalánska silničních motocyklů ze sedmého místa, v Barceloně zajel nejlepší kvalifikační výsledek v sezoně. Rychlé závěrečné kolo vyneslo českému jezdci posun do třetí startovní řady závodu třídy Moto3, dosud bylo jeho letošním maximem desáté místo v kvalifikaci Grand Prix San Marina.

Nejrychlejším jezdcem Moto3 byl Ital Tony Arbolino, do první řady se vedle něho postaví Španěl Raúl Fernández a Gabriel Rodrigo z Argentiny. Salač, jenž je v průběžném pořadí šampionátu až dvacátý, ztratil na vítěze kvalifikace 942 tisícin sekundy.

Další zprávy