Slováci se budí ze sna o autolandu. Továrny propouští, závislost na nich je extrémní

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
9. 7. 2019 16:59
Automobilka Volkswagen musela propustit tři tisíce svých zaměstnanců z továrny ve slovenském hlavním městě. Tamní ministr hospodářství tento krok označil jako varovnou kontrolku, automobilový průmysl zde totiž přímo a nepřímo zaměstnává 300 tisíc lidí.
Foto: Reuters

Když David dostal práci u montážní linky bratislavského závodu automobilky Volkswagen, kolegové mu blahopřáli, že se mu podařilo zajistit si dobře placenou práci, ve které může zůstat až do důchodu.

Už po dvou letech ale patří mezi tři tisíce  zaměstnanců, kteří byli z továrny na auta Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne propuštěni v rámci série rušení pracovních míst. Na Slovensku, které je největším světovým výrobcem aut v přepočtu na obyvatele, taková zpráva způsobila šok.

"Všichni mí kolegové říkali, že se nemám čeho bát. Že když si zvyknu na pracovní zátěž a pracovní tempo, mzda se mi bude postupně zvyšovat a já budu mít stabilní práci až do důchodu," řekl agentuře Reuters David, který odmítl zveřejnit své příjmení. "A najednou mi telefonovali z lidských zdrojů a já zjistil, že jsem propuštěn."

Rušení pracovních míst v továrně, která je největším soukromým zaměstnavatelem na Slovensku, upozorňuje na problémy, jimž tato země čelí, pokud chce tempo v automobilovém sektoru udržet. Odvětví se na celkovém ročním hrubém domácím produktu Slovenska podílí asi 12 procenty a je v něm více než jedno z deseti všech pracovních míst na Slovensku.

Konkurence levnějších zemí jihovýchodní Evropy, přesun k elektrickým vozům a globální obchodní napětí patří mezi problémy, který tento malý středoevropský národ čelí v době, kdy výrobci aut zvažují, kam v budoucnosti umístí své výrobní linky. Samotný Volkswagen uvažuje o výstavbě nového závodu ve východní Evropě, a jako o nejpravděpodobnějších místech pro nový závod se mluví o Bulharsku, Srbsku a Turecku.

David sice našel místo v jiné automobilce, propouštění v bratislavském závodě, který vyrábí také vozy Audi Q7 a Q8, však uvádí vládu do stavu pohotovosti.

"Když použijeme automobilovou metaforu, vidíme varovnou kontrolku, kdy ještě nemusíme s autem na generální opravu," řekl agentuře Reuters ministr hospodářství Peter Žiga. "V automobilovém sektoru pracuje 300 tisíc lidí (přímo a nepřímo). Pokud by se s nimi něco stalo, bylo by to vážné."

Nejistota dokonce přiměla odbory, které dříve tlačily na silný růst mezd, aby změnily přístup. "V tuto chvíli se nezaměřujeme na mzdy, prioritou je stabilita pracovních míst," řekl agentuře Reuters šéf odborů Volkswagenu Zoroslav Smolinký. "Musíme přečkat horší časy a počkat na časy lepší."

S cílem posílit automobilový průmysl, který se na celkové průmyslové výrobě na Slovensku podílí 44 procenty a na vývozu 40 procenty, schválila vláda pobídky na zvýšení prodeje elektrických aut a oznámila daňové úlevy až do výše 200 procent z částky investované do výzkumu a vývoje.

Současně však snahy o zvýšení minimální mzdy a růst příplatků za noční směny snižují konkurenceschopnost Slovenska, upozorňuje generální tajemník Svazu automobilového průmyslu SR Ján Pribula.

"V tuto chvíli společnosti rozhodují, kdo za sedm let dostane nové modely," uvádí Pribula. "Je důležité vyslat signál, že jsme zodpovědní, protože nyní postupně ztrácíme konkurenční výhodu," dodal. Svaz automobilového průmyslu SR zastupuje mimo jiné čtyři automobilky v zemi, kromě Volkswagenu jsou to PSA Group, Kia Motors a Jaguar Land Rover.

Slovensko není jedinou zemí ve střední Evropě, která takovým problémům čelí. Na investicích zahraničních automobilek vysoce závisí také sousedi z Evropské unie - Česko, které je domovem značky Škoda ze skupiny Volkswagen, a Maďarsko, kde mají závody BMW a Daimler.

Prezident Evropské centrální banky Mario Draghi v červnu varoval, že zvláště pro tyto země je kvůli vysoké závislosti na zahraničním obchodě velmi znepokojivá hrozba globální obchodní války.

Hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek uvádí, že 25procentní clo na dovoz evropských aut do USA by snížilo příjmy českého automobilového průmyslu o 12 miliard korun ročně.

Ochabující růst globální ekonomiky zároveň přiměl některé automobilky pozastavit plány na další expanzi. Příkladem je Daimler, který v květnu oznámil, že odkládá zvýšení kapacity v závodě na kompaktní vozy v maďarském městě Kecskemét.

"Považovalo se za samozřejmost, že závody jako ten v Bratislavě budou pokračovat a vyrábět nové generace modelů," řekl analytik LMC Automotive Carol Thomas. "To už se teď nedá předpokládat. Závody nejenže budou muset bojovat o nové modely, ale budou čelit i větší konkurenci při udržení nové generace modelů, které už vyrábějí."

Volkswagen letos omezil výrobu v Bratislavě a vrátil zaměstnance, které si v roce 2016 půjčil z maďarské továrny Audi. "Toto je důležitý rok, kdy se rozhodne o budoucnosti slovenského závodu," řekl generální ředitel firmy Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg. Dodal, že rozhodnutí se očekává do konce roku. "Zlepšení podnikatelského prostředí na Slovensku by pomohlo zvýšit atraktivitu bratislavského závodu."

 

Právě se děje

před 7 minutami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 1 hodinou

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 3 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy