V druhém pololetí loňského roku stížností na nekalé praktiky zprostředkovatelů výrazně ubylo, v posledních týdnech jich ale úřad zaznamenal několik desítek.
"Počet stížností je zatím podstatně nižší, než tomu bylo v kritických letech 2018 až 2021, kdy energošmejdi útočili na spotřebitele nabídkou energetických aukcí. Vzrůstající trend ale napovídá tomu, že se po loňském útlumu nepoctiví zprostředkovatelé vracejí na scénu," uvedl člen Rady ERÚ Ladislav Havel.
Zprostředkovatelé energií se musí od poloviny loňského roku registrovat na ERÚ. O registraci požádalo přes 800 právnických nebo fyzických osob, ERÚ jich do registru zapsal 626. U 19 registraci pravomocně zamítl. U dalších 150 žadatelů proces zatím neskončil, mnohé z těchto žádostí zamítl, rozhodnutí ale zatím není pravomocné.
Úřad radí lidem, aby si nejprve v registru ERÚ ověřili totožnost obchodníka. Pokud zprostředkovatel v registru není, o registraci buď nepožádal nebo má problémy s jejím udělením. Takovým obchodníkům by lidé neměli poskytovat žádné údaje ze stávajících smluv s dodavateli a rozhodně by s nimi neměli podepisovat smlouvy nové.
V současné době si lidé na zprostředkovatele podle ERÚ stěžují především kvůli porušování zákazu podomního prodeje, uvádění nepravdivých či klamavých informací. Podvodní obchodníci používají také nekalé obchodní praktiky, například když lidem vnucují smlouvy s novým dodavatelem, které vydávají za formulář, jenž je nutné podepsat kvůli zastropování cen.
"Výjimečná nejsou ani podání mířená na nepřiměřeně vysoký poplatek za zprostředkování nebo na to, že tuto činnost vykonávají zprostředkovatelé bez povinné registrace," dodal ERÚ.
Nedávno například úřad řešil případ seniorky, kterou navštívil v lednu podomní zprostředkovatel energií, který se představil jako "pán z plynáren". Pod záminkou vyřízení nutných formalit z ní vylákal údaje o smlouvě o dodávkách plynu, zároveň jí podstrčil k podpisu smlouvu s jiným dodavatelem.
Jedna smlouva na plyn mu však nestačila, rozhodl se proto za ženu uzavřít také smlouvu na dodávku elektřiny. Protože mu pro uzavření druhé smlouvy chyběly podklady, rozhodl se zavolat stávajícímu dodavateli elektřiny. V telefonu se vydával za vnuka seniorky.
Dodavatel si ale jméno muže poznamenal do systému a rozhovor s ním si nahrál. Když žena pak změnu dodavatele rozporovala, celý případ, včetně důkazů, skončil u policie a také na ERÚ, kde si muž právě vyřizoval registraci zprostředkovatele. Jejího udělení se nedočká.