Praha – Pravidelně v Česku obědvá pouze 61 procent zaměstnanců. Přestože se tento podíl oproti roku 2009 o pět procentních bodů zvýšil, jde o nejnižší podíl z osmi zemí v Evropě, kde se uskutečnil průzkum stravovacích návyků FOOD. Ten pro Evropskou komisi zpracovává společnost Edenred. Pět procent dotazovaných navíc v Česku na obědy nechodí vůbec, další zhruba třetina lidí obědvá pouze někdy.
V zemích západní a jižní Evropy přitom pravidelně obědvají zhruba tři čtvrtiny zaměstnanců, výjimkou není ani sousední Slovensko. Ve Francii je to dokonce 82 procent lidí.
Česko je rovněž rekordmanem v počtu lidí, kteří během oběda navštěvují restaurace nebo jídelny. Podíl osob, které takto obědvají, činí v tuzemsku 62 procent, na druhém místě za Českem je až s 39 procenty Slovensko a Španělsko. Nejméně zaměstnanců do restaurací v čase oběda chodí ve Francii, jedná se pouze o 16 procent lidí.
Českou specialitou je navíc polední menu. V žádné jiné zemi se lidé polední nabídkou neřídí tolik jako v tuzemsku. Je to dáno příznivými cenami i relativně pestrou nabídkou jídel. V menších městech se lze spolehlivě vejít pod 100 korun, v Praze je částka pochopitelně vyšší.
Češi si svůj oběd vedle nabídky poledního menu vybírají také podle chuti a rychlosti obsluhy. U pracovního oběda se totiž nechtějí příliš zdržovat. Lidé napříč Evropou také přestávají mít zájem o velké porce a naopak se více začínají zajímat o nutriční hodnoty jednotlivých potravin a zdravější stravování.
Roste zájem o odpočinkové zóny
Průzkum dále ukazuje, že počet lidí, kteří obědvají u pracovního stolu, ve většině zemí postupně klesá. V Česku se jedná zhruba o desetinu zaměstnanců. Tento nezdravý způsob stravování nadále přetrvává nejvíce na Slovensku, kde necelá pětina respondentů stále obědvá přímo v dílně nebo u počítače.
Stále více oblíbené jsou napříč zeměmi odpočinkové místnosti a klidové zóny. V Česku se poměr lidí, kteří je využívají k obědu, v posledních letech zvýšil z devíti na dvacet procent. Společnosti proto investují do vybavení podnikových kuchyní a odpočinkových zón.
"Lidé si díky tomu mohou rychle a kvalitně připravit oběd z nakoupených surovin nebo si ohřát jídlo z domova či od donáškové služby a vše v klidu sníst v moderně řešených prostorách," vysvětluje rostoucí oblíbenost firemních kuchyněk produktový manažer Ticket Restaurant Jiří Brych.
Společnosti tyto investice zahrnují do svých firemních strategií a snaží se tak motivovat zaměstnance. "Kuchyňky a odpočinkové plochy v rámci kancelářského prostoru podporují kreativitu, příjemnou atmosféru a vzájemnou interakci mezi lidmi," říká Boris Vološin z architektonického studia Jakub Cigler Architekti. Doplňuje, že firmy si dobře uvědomují, že spokojený zaměstnanec své firmě přinese větší pracovní výkon.
Zaměstnanci v současné době již běžně od svých zaměstnavatelů očekávají nealkoholické nápoje, stále více si ale přejí také čerstvé ovoce. Zatímco v západní a jižní Evropě je tento trend zcela běžný, do Čech a na Slovensko zatím ještě nedorazil.
Program FOOD vznikl v roce 2009 s pomocí Evropských fondů na základě alarmujících statistických údajů o rostoucí obezitě v Evropě. Snaží se průběžně podporovat kvalitnější a vyvážené stravování, které přispívá ke zlepšení zdravého životního stylu.
Letošní průzkum byl proveden na vzorku 40 000 lidí z osmi zemí Evropské unie – Belgie, České republiky, Francie, Itálie, Portugalska, Slovenska, Španělska a Švédska. V České republice se ho zúčastnilo přes 1000 respondentů.