Dostavba dálnice z Brna do Vídně se může odblokovat na podzim, věří Ťok

ČTK ČTK
Aktualizováno 18. 7. 2016 18:48
Český ministr dopravy jednal s dolnorakouským hejtmanem o dostavbě dálnice Brno-Mikulov-Vídeň či o železničním spojení České Budějovice-Vídeň.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: JMK

Praha - Zásady rozvoje Jihomoravského kraje potřebné pro dostavbu dálnice Brno-Mikulov-Vídeň budou hotové na podzim. Po setkání s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem to dnes novinářům řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Oba politici projednali i stav příprav mezistátního spojení mezi Znojmem a Vídní přes Hollabrunn a chystané železniční spojení regionálním expresem z Vídně do Českých Budějovic.

Na dlouhodobě připravovaném dálničním spojení Brno-Vídeň se zatím pracuje zejména na rakouské straně. Rakouská dálnice A5 nyní končí za dolnorakouskou obcí Schrick. Do roku 2017 by měla být podle plánů prodloužena k Poysdorfu.

V témže roce by mohly začít stavební práce na dalším úseku sahajícím od Poysdorfu k hraničnímu přechodu Drasenhofen/Mikulov. Ten by měl být v prvním kroku dvouproudý, rozšíření na čtyřproudou komunikaci plánuje Rakousko až v závislosti na krocích české strany.

Podle Ťoka je rychlostní spojení do Rakouska přes Mikulov rukojmím neexistujících zásad územního rozvoje kraje, bez kterých se v přípravě nadá pokročit. Česko se tak nyní zaměřuje na výstavbu obchvatu Mikulova.

Podle hejtmana Michala Haška (ČSSD) je vydání zásad územního rozvoje je pro kraj prioritou. "Zastupitelstvo Jihomoravského kraje už má za sebou první krok k podpoře D52, které letos v lednu jednoznačně vyhrála varianta Pohořelice - Mikulov," řekl Hašek.

Plánované železniční spojení České Budějovice-Vídeň by podle Prölla mohlo fungovat jako prodloužení současného spoje, který končí na českých hranicích. Česká strana toto spojení vidí jako první pokus o znovuobnovení spojení mezi Prahou a Vídní přes jižní Čechy. Do budoucna by podobně mohlo sloužit i spojení z Veselí nad Lužnicí do Gmündu, které by bylo potřebné elektrifikovat, dodal Ťok.

Spojení z Vídně na Hollabrunn a dále do Znojma je podle Prölla rovněž z rakouské strany v posledních fázích přípravy. Chybějící úsek přes Guntersdorf k českým hranicím se nachází v závěrečné fázi posuzování vlivu stavby na životní prostředí (proces EIA). "Začít stavět by se tak mohlo na jaře 2017," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy