Praha - Děti, studenti a senioři dosáhnou od pátku 14. září u mnoha vlaků Českých drah na nižší ceny, než jim státem ovládaný podnik od 1. září nabízel. Jízdenka po 75procentní slevě je pak skutečně přijde pouze na čtvrtinu, a nikoliv zhruba polovinu ceny, kterou platí běžní cestující. Proti postupu Českých drah, které díky takovému výpočtu dosáhly na vyšší kompenzace od státu, zasáhlo na konci minulého týdne ministerstvo dopravy.
Na to, že studenti či senioři mohou být nepříjemně překvapeni, protože v některých případech nepojedou za čtvrtinu ceny, kterou na dané trase vnímají jako běžnou, upozornil on-line deník Aktuálně.cz už na začátku srpna. Jde zejména o akční nabídky Českých drah, které se pro jízdu mezi vybranými městy staly prakticky standardem - zvláště pokud tam státní dopravce bojuje s autobusovou či vlakovou konkurencí.
Cenový výměr, který nižší jízdné na základě rozhodnutí vlády zavedl, hovoří o slevě 75 procent z plného (obyčejného) jízdného. České dráhy ji tedy začaly počítat ze základní tarifní ceny, přestože ji na některých trasách v praxi neuplatňují.
Třeba ve vlaku mezi Prahou a Plzní platí cestující beze slev kolem 95 až 105 korun (s nejrozšířenější In-kartou asi 80 korun), základní tarifní cena podle ujetých kilometrů je nicméně 165 korun. Sleva pro mladé a seniory se od září počítá jako 75 procent z této částky, tedy 41 korun. To je výrazně více než čtvrtina ceny, za niž jezdí ostatní. Mezi Prahou a Ostravou dosáhne běžný cestující beze slev nejčastěji na cenu 239 až 295 korun, studenti a senioři ale místo pouhé čtvrtiny platí 123 korun (z ceny 494 korun podle kilometrového tarifu).
Díky takovému postupu pak České dráhy dosáhnou i na vyšší kompenzace od státu, který vládou nařízené 75procentní slevy proplácí. Za děti, studenty nebo seniory by dostaly výrazně víc, než za běžné cestující. Soukromí konkurenti jako RegioJet či Leo Express nyní podobné triky nezkoušejí a nabízejí čtvrtinu běžného jízdného na konkrétní spoj.
Ministr dopravy Dan Ťok v pátek na Twitteru konstatoval, že i České dráhy teď musí počítat slevy z nejnižších cen, za které lístky v praxi nabízejí, nikoliv z kilometrového tarifu, který může být vyšší. "Chci, aby byly podmínky stejné pro všechny dopravce i cestující s nárokem na slevu," uvedl ministr. Teprve po případném vyprodání těchto akčních nabídek mohou dráhy počítat slevu ze "základního" ceníku.
S Českými drahami jsme si vyjasnili, že 75% slevu mají poskytovat z nejnižších cen, za které nabízejí lístky na pokladně a nikoli z kilometrového tarifu, který může být vyšší. Chci, aby byly podmínky stejné pro všechny dopravce i cestující s nárokem na slevu. pic.twitter.com/4Fw4r0ziQ7
— Dan Tok (@tok5934) September 7, 2018
"Při zavedení 75procentních slev jsme postupovali v souladu s pravidly stanovenými státem. Tento postup jsme s ním předem konzultovali," uvádí mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. "Samozřejmě že upřesnění metodiky, na kterém jsme se v pátek dohodli s ministerstvem dopravy, plně respektujeme a budeme postupovat podle něj," dodává. Také Ťok uvádí, že jde o dohodu a upřesnění pravidel.
Od pátku 14. září tak České dráhy nabízejí dětem, studentům a seniorům také Akční jízdenky za čtvrtinové ceny. "Například z Prahy do Ostravy za 73 Kč, do Olomouce za 55 Kč, do Brna za 54 Kč, do Plzně za 26 Kč, do Českých Budějovic za 42 Kč, z Brna do Olomouce za 25 Kč a do Zlína na 27 Kč," upřesňuje mluvčí ČD Petr Štáhlavský.
Soukromý Leo Express současně se startem státních slev spustil marketingovou akci, díky níž mohou děti, studenti nebo senioři cestovat prakticky zdarma. Lidé si sice musí koupit jízdenku za čtvrtinu běžné ceny, dopravce jim ale tuto částku vrátí formou kreditu. Ten pak mohou využít k nákupu další jízdenky pro sebe i někoho jiného.
V důsledku státních slev však dětem, studentům a seniorům výrazně zdražilo cestování v první třídě Českých drah. Jak upozornil web Zdopravy.cz, doplatek se totiž počítá podle jiných pravidel než dosud.