Dvoupruhový tunel vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði a je novou spojnicí dvou fjordů. V zimě se podle stavařů mezi těmito místy často nedalo jezdit. "Až dosud bylo přitom v zimním období zcela běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou jižní oblast od civilizace až na týdny či měsíce," uvedl Metrostav.
Česká firma postavila tunel ve spolupráci s místní společností Suðurverk, práce začaly v roce 2017. "Jak už v Metrostavu za ta léta dobře víme, drsný sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku, a to nejen z pohledu fyzických, ale i psychických sil. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu," řekl Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
První řidiči tunel vyzkoušeli v neděli 25. října. Stavba podle Metrostavu také vytvořila hned dva rekordy v rychlosti ražby, když se jí podařilo vyrazit 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc.
Pro českou firmu není tunel Dýrafjarðargöng prvním projektem v zahraničí. Metrostav je naopak společností, která má v posledních letech na zahraničních trzích výraznější podíl, loni vytvořila mimo území Česka asi 30 procent tržeb z celkových 26,6 miliardy korun. Tunely staví kromě Islandu také ve Finsku nebo Norsku, kde je podepsaná také pod montáží mostu Åstfjordbrua přes mořský fjord.
Společnost působí dále v Polsku nebo Turecku, kde se v červenci znovuotevřela stavba lanovka Rumeli Hisarüstü, která je budována právě společným česko-tureckým podnikem Metrostav Ankara Insaat.
Ne vždy ale byly stavby Metrostavu za hranicemi ČR spjaty i s ekonomickým úspěchem. Příkladem byla dvojice tunelů, kterou firma dokončila před devíti lety na Islandu a které budovala v době, kdy došlo vzhledem k celosvětové finanční krizi k prudkému pádu islandské koruny.
Ředitel útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Václav Soukup se tehdy na otázku, zda nelituje, že podnik smlouvu neuzavřel například v eurech, nechal slyšet, že "financování bylo v islandských korunách, úřední řeč byla islandština, pokud tu zakázku chcete, tak to vezmete za podmínek, které stanoví investor v té zemi".