Pro zkušební provoz, který začal 14. června, tvůrci systému jednotné jízdenky OneTicket ze společnosti Cendis vybrali úseky Plzeň-Most a Česká Lípa - Rumburk, kde dohromady jezdí 146 vlakových spojů. Cestující si zde mohou vybrat mezi jízdenkou jednoho z pěti dopravců působících na těchto tratích nebo jednotnou jízdenku. Ta je na rozdíl od jízdného dopravců platná ve všech vlacích.
"Cestující si koupí jednu jízdenku a může využít jakékoliv dopravce, jízdní doklad nebude vázán na konkrétní spoj. OneTicket bude platit ve všech vlacích a pro všechny kombinace. Cestujícím navíc nabídneme roční 25procentní slevu nebo zvýhodnění zpáteční jízdenky," uvedl na tiskové konferenci ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Dosud stát testoval především propojení systému s dopravci prodejem na jejich pokladnách či odbavování ve vlacích. Nyní se tak zkušební provoz rozšíří o elektronický prodej jízdenek, od kterého si stát slibuje větší využití cestujících. Prodej jízdenek na internetu nebo přes mobil funguje od půlnoci. Testování potrvá až do prosince, ještě v listopadu by se mělo rozšířit i na další tratě.
Cestující zatím využili přes 6000 jednotných jízdenek za 280 tisíc korun.
"Účelem pilotního provozu je nejen ověření správné funkce prodeje jízdenek, který nyní rozšiřujeme o další možnosti, ale i kontrola takové jízdenky ve vlaku a následné rozúčtování tržeb za tyto přepravy mezi dopravce," popsal šéf Cendisu Jan Paroubek.
Stát podle něj v systému monitoruje i reálné využití jednotné jízdenky na jednotlivých spojích a podle toho následně rozděluje platby dopravcům. Nejvíce se jízdenky prodávají na pokladnách Českých drah.
Ministerstvo dopravy na vývoji systému spolupracuje s firmou CENDIS, kterou úřad v minulosti zřídil právě pro vývoj informačních agend v dopravě. V první fázi stát připravuje jednotný tarif pro cestování na železnici, později by se měl rozšířit i například na spoje integrovaných dopravních systémů, tedy včetně autobusů.