Tramvaje a autobusy v Praze změní barvy, pruhy povedou svisle. Autor hrozí žalobou

Tramvaje a autobusy v Praze změní barvy, pruhy povedou svisle. Autor hrozí žalobou
Návrhy nového kabátu Pražské integrované dopravy.
Letos Pražané nový design ještě neuvidí.
Kampaň Pražské integrované dopravy (PID).
Návrh designu příměstského vlaku.
Foto: Archiv Magistrátu hlavního města Prahy
Zuzana Zavadilová, Kateřina Hlaváčková
3. 8. 2020 19:16
Vzhled tramvají či autobusů v Praze se nijak razantně neměnil dlouhé roky. Červená barva zpravidla podélně "obtáčí" karoserii vozů, zbytek je bílý či krémový. Návrh grafiků ze superlative.works - který v pondělí schválili pražští radní - jde opačným směrem. Pruhy na bocích už nebudou vodorovné, ale svislé. Vozidla se však nebudou přebarvovat hromadně, získají je až při obnově laku.

Změna se týká i metra nebo příměstských vlaků. I ty budou mít sjednocený šedo-červený design. Designéři zvolili světle šedou barvu také proto, že je snazší ji lokálně opravovat než metalické odstíny. Přebarvovat by se však neměly legendární tramvaje T3, respektive jejich modernizované typy. 

"U stávajících dopravních prostředků bude lak nahrazován při velkých rekonstrukcích a hlavně při nákupu nových dopravních prostředků, kde by stejně k polepům a lakováním docházelo," uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). Plán tak podle něj neznamená žádné náklady navíc.

Díky menšímu počtu barev bude podle něj naopak tato varianta ekonomičtější, v současnosti totiž mají prostředky PID 17 různých druhů barevnosti. "Barvy jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, věříme, že přinesou úspory," dodal. Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu byly podle Scheinherra téměř dva miliony korun.

Do konce roku se doprava nového kabátu ještě nedočká

Letos však Pražané nový vzhled veřejné dopravy ještě nespatří. "Nyní pracujeme na prototypu autobusu. Soutěžit se budou také elektrobusy, všechna nová vozidla pak budou v novém designu," uvedl k chystaným změnám Scheinherr.

Návrh je také podle jeho autorů dobře rozpoznatelný od jiných výrobců. "Vybrali jsme červený odstín, který je používaný na ikonické tramvaji T3. Bílou, šedou a stříbrnou jsme sjednotili do jedné barvy," míní spoluautor budoucího stylu Bohumil Pašák.

Jednodušší design červené a šedivé barvy by podle něj neměl být tak náchylný na znečištění jako stávající bílá. "Střecha nebude tmavě modrá jako dnes. Budeme tak šetřit naftu, protože se střecha nebude přehřívat a přitahovat světlo," dodal Scheinerr, s tím, že řešit budou designéři ještě vzhled přívozů. 

Nový design bude mít také veřejná doprava ve Středočeském kraji, který se do Pražské integrované dopravy (PID) postupně začleňuje. To byl také jeden z důvodů, proč vedení města o jednotné podobě vozidel začalo jednat. Cestující tak snáze poznají, kde jim platí jaká jízdenka.

Grafické studio superlative.works - které uspělo v loňské soutěži - má vypracovat kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a případně kraje. Přeměna identity pražské hromadné dopravy je součástí zakázky s názvem RebrandingPID. Pražští radní ji schválili minulý rok v červnu. 

Za pomoci společnosti Czech Design vypsalo vedení města uzavřenou designérskou soutěž. Ve dvou kolech pak porota složená z odborníků i zástupců města rozhodla o vítězi z pěti účastníků.

Kvůli jejímu zorganizování oslovil společnost Czech Design Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Mezi ostatní soutěžící se zařadila grafická studia Heyduk, Musil a Strnad, dále Mr. Steinert, Side2 či ReDesign.

Poruší se tradice. Chybí i zvýraznění dveří, míní Kotas

Proti změně stávající podoby vozů však protestuje architekt a autor designu a současného barevného schématu tramvají 15T či metra M1 Patrik Kotas. Dle jeho slov s ním totiž vedení o možné úpravě designu jím navržených vozů nijak nekomunikovalo.

"Napsal jsem na magistrát zdvořilý dopis, ve kterém jsem upozornil na svá autorská práva a víru, že bude přijato rozhodnutí, kdy nebudeme v žádném konfliktu," sdělil Aktuálně.cz Kotas. 

Žádné odpovědi se ale nedočkal, proto se následně na vedení města obrátil prostřednictvím advokáta. "Bohužel ani na něj město žádným způsobem nereagovalo," vysvětlil architekt. Pokud by město přikročilo k přebarvování vozidel, jichž je autorem, bránil by se Kotas žalobou. 

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr však upozorňuje na to, že se nový design Kotasových vozidel týkat nebude. "Nevím o tom, že bychom nakupovali dopravní prostředky, které by navrhl pan Kotas," sdělil Aktuálně.cz. Dodal také, že se s architektem před několika týdny osobně setkal a vliv budoucích návrhů na jeho vozidla s ním probral.

Nicméně nový styl veřejné dopravy Kotas odmítá také z odborného hlediska. "Jeho podoba nereaguje na tvarové řešení vozidel. Navíc nezahrnuje tradiční vizuální styl pražské dopravy," míní Kotas. Dodává, že tím byly červené, bílé, stříbrné či krémové horizontální pruhy, ne svislé. 

Bílá a červená jsou pro pražskou dopravu ikonické barvy

Podle historika Pavla Fojtíka je bílo-červená kombinace pro pražské tramvaje historicky příznačná. "Během let se však bílá barva změnila na krémovou. Pamětníci říkali, že to bylo dáno tím, aby se předešlo tomu, že bílý nátěr začal žloutnout," uvedl pro Aktuálně.cz odborník specializující se zejména na historii pražské dopravy. 

Autor stávajícího vzhledu tramvají Patrik Kotas ale upozorňuje také na funkční aspekt designu. "Dveře byly jako vizuální a orientační prvek pro cestující vždy zvýrazněny. To ale nový styl zcela popírá. Ať už se to týká tramvají, autobusů, či vlaků," dodal Kotas. 

Viditelnost však bude vyznačená u návrhů designu metra. "Označujeme nástupní prostory pro cestující, aby i slabozrací neměli problém se orientovat, kde je nástupní prostor," uvedl pro novináře designér Mikoláš Macháček.

Dobrou viditelnost využili autoři návrhu také u nového loga PID. "Pod literou i si můžete představit kousek plánu tratí a zastávku. Dohromady pak vidíme postavu cestujícího," uvedl jeden z tvůrců nového designu Bohumil Pašák.

Na potenciální střet zájmů a porušení autorských práv upozornila magistrát také hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra ale jinak byli zástupci Středočeského kraje s výsledky soutěže srozuměni, účastnili se také výběrové komise, která návrh bez výhrad přijala.

Výhrady má k novému návrhu magistrátu také politická opozice. Zastupitel hlavního města Prahy Jiří Pospíšil (TOP 09) se k jednání rady nesouhlasně vyjádřil na svém twitterovém účtu. "Neproběhla veřejná soutěž, ale hlavně v době koronaviru je třeba využívat veřejné prostředky smysluplněji než řešit design vozidel MHD," uvedl ve svém tweetu. 

Postup vedení města kritizovala také například opoziční ODS, podle předsedkyně klubu občanských demokratů Alexandry Udženiji byl totiž netransparentní. Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN).

Vedení města však trvá na tom, že jde o běžný postup. Tvrzení potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit.

Klasické duo nahradila v 90. letech celovozová reklama

Na konci 19. století měly podle historika Pavla Fojtíka první elektrické tramvaje zelenou barvu, stejně jako železniční vagony. Pozdější charakteristický krémovo-červený styl tramvají se změnil až po roce 1989, kdy je začaly pokrývat celovozové reklamy a nátěry. 

"Vozy začaly být zelené či modré, jednalo se však o dočasnou záležitost podle smlouvy," míní Fojtík. Dodává, že 90. léta přinesla také nové typy tramvají, například Tatru T6A5. 

Na jejím designu pracoval architekt Patrik Kotas. U ní zmizela krémová a u oken se objevila černá barva a pod nimi užší bílý pruh. Stejně tak u podvozku. "Mně se tento styl docela líbí, protože přinesl něco nového," dodal pro Aktuálně.cz Fojtík.

Současná podoba Pražské integrované dopravy pochází z roku 2008. Spadá pod ni pražská tramvajová síť, která s délkou 142 km patří mezi nejrozsáhlejší v Evropě.

Je třeba hledat úspory i v hospodaření dopravního podniku, zvažujeme zdražení jízdného o 50 procent a zdražení parkování, budeme o tom jednat. | Video: DVTV
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Berlín koupí 15 000 bytů od firem Vonovia a Deutsche Wohnen, město za ně zaplatí 2,4 miliardy eur

Město Berlín koupí za 2,46 miliardy eur (62,2 miliardy Kč) téměř 15 000 bytů od společností Vonovia a Deutsche Wohnen, které nabízejí nájemní bydlení. Firmy to v pátek oznámily v tiskové zprávě. Akvizice přichází jen několik dní před volbami do zastupitelstva německého hlavního města, a nedostatek bytů a rychle rostoucí nájmy se staly žhavým předvolebním tématem. Spolu s volbami do městského zastupitelstva se má konat i poradní referendum o vyvlastnění obou bytových společností.

Deutsche Wohnen prodá městu 10 700 bytů, Vonovia pak 4250 bytů. Vonovia je v Německu největší firma zaměřená na pronájem bytů a nyní je v procesu převzetí svého menšího konkurenta Deutsche Wohnen. Spojením obou podniků má vzniknout bytový gigant zhruba s 550 000 byty v hodnotě více než 80 miliard eur.

S cílem získat pro transakci politickou podporu, obě společnosti slíbily, že omezí pravidelné zvyšování nájmů v Berlíně. Rovněž nabídly k prodeji městu zhruba 20 000 bytů za dvě miliardy eur. Skupina, která stojí za vyhlášením referenda, ale tyto návrhy kritizovala a v pátek zopakovala nesouhlas s transakcí. Ta byla oznámena v květnu.

Ředitel Vonovie Rolf Buch ale tvrdí, že cena je spravedlivá. "Tímto prodejem bytového fondu v Berlíně městským bytovým podnikům plníme hlavní slib daný berlínskému senátu. Prodáváme byty za spravedlivou cenu."

Transakce je v hlavním městě Německa považována za největší svého druhu za dlouhou dobu. Fond obecních bytů se zvýší přibližně na 355 000, což je zhruba pětina z 1,67 milionu nájemních bytů v Berlíně. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy