Dopravci navrhují zavedení prázdninového režimu na několik týdnů, minimálně od 20. prosince do 2. ledna. "Dané řešení může významně pomoci i v boji proti nárůstu nově nemocných, což by při současných kritických číslech a zaplnění nemocničních oddělení intenzivní péče bylo více než žádoucí," uvedl Danda. Sankce od krajských úřadů podle něj řidiče rozhodně neuzdraví, ale naopak v takto složité době zvětšují finanční problémy dopravním společnostem.
Kvůli neobsloužení spojů podle Dandy narůstá mezi cestující veřejností rychlým tempem nervozita až agresivita. Cestující čekají na další spoje i několik hodin.
Společenství autodopravců Čech a Moravy je od roku 2000 zaměstnavatelským svazem. Reprezentuje převážně malé a střední podnikatele zabývající se silniční nákladní a osobní dopravou, ale také podnikatele, kteří používají silniční motorová vozidla pro své podnikání. Sdružuje 46 členů - soukromých firem autodopravců, kteří vlastní přes 3900 vozidel.
Také Dopravní společnost Zlín-Otrokovice v pondělí oznámila, že na vánoční svátky, v závěru letošního a na začátku příštího roku omezí provoz. V některé dny budou trolejbusy a autobusy městské hromadné dopravy ve zlínské aglomeraci jezdit v prázdninovém rozsahu, případně podle jízdních řádů pro víkendy a svátky.
Vinou nákazy koronavirem, karantén a čerpání takzvaného ošetřovného se podle mluvčího Vojtěcha Cekoty nyní podnik potýká s nedostatkem řidičů. "Situace je složitá, řidičů není nazbyt, nicméně provoz se daří zajišťovat v plném rozsahu. Žádné spoje se neruší. Chybějící řidiče se firma snaží nahrazovat pomocí brigádníků, různých externistů, případně jezdí zaměstnanci z úseku údržby, kteří mají oprávnění řídit vozidla MHD," řekl mluvčí.
Společnost ale současně odřeknutím některých spojů v závěru roku tradičně reaguje na situaci, kdy mají žáci a studenti prázdniny a mnoho zaměstnanců čerpá dovolenou. V souvislosti s tím se snižuje poptávka po využívání MHD.
Situace s řidiči autobusů je napjatá také na jižní Moravě. Spoje se sice až na výjimky neruší jako v některých jiných krajích, ale podle mluvčího společnosti Kordis JMK Květoslava Havlíka obecně panuje nedostatek řidičů, a to dlouhodobě. Pandemie pak tuto situaci ještě zhoršila.
"Evidujeme zprávy od dopravců, že mají velké problémy s nedostatkem řidičů, a zvažujeme, jak to řešit. Ta debata se vede hlavně teď kvůli tomu, že se od 12. prosince mění jízdní řády," řekl Havlík.
Na jižní Moravě se daří výpadky řešit i tím, že je nastavený systém záložních autobusů, které v případě potřeby vyjíždějí. Covid podle Havlíka už nemusí způsobovat větší problémy než dosud, protože podle statistik už současná vlna na jihu Moravy kulminovala.
I tak se ale může stát, že některému z dopravců vypadne ze dne na den více řidičů. "Pak je potřeba najít operativní řešení podle dostupných možností," řekl Havlík. Komplexní řešení nedostatku řidičů je ale podle něj v nedohlednu, i když platy mají nyní velmi dobré.
Situace je napjatá i u největšího dopravce, jímž je brněnský dopravní podnik. Tomu chybí 15 procent ze 1400 řidičů. "Služby se nám daří pokrývat díky brigádníkům, využití záloh a řidičům, kteří jsou ochotní jezdit přesčasy," sdělila mluvčí Hana Tomaštíková.