Praha - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos do oprav nádražních budov investuje přes jednu miliardu korun. V příštím roce to bude zhruba 1,6 miliardy korun. Dosud SŽDC po převzetí nádraží od Českých drah do oprav investovala 800 milionů korun.
Střednědobý plán oprav a rekonstrukcí nádražních budov počítá s tím, že se do roku 2023 investuje do různě velkých projektů přes deset miliard korun.
"Během zhruba 1,5 roku od převzetí budov do správy SŽDC se rozběhly menší opravy na téměř čtyřech stovkách nádraží. Na sklonku uplynulého roku se nám podařilo zahájit první větší investiční akce. Běží rekonstrukce v Lipníku nad Bečvou, Přerově, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Břeclavi či Sokolově," uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.
Největší investice do nádražních budov v letošním roce |
|
Břeclav | 70 mil. Kč |
Kolín | 67 mil. Kč |
Tachov | 56,4 mil. Kč |
Bohumín | 44 mil. Kč |
Hradec Králové | 43,9 mil. Kč |
Semily | 35,2 mil. Kč |
Velké Meziříčí | 35 mil. Kč |
Ostrava hl.n. | 34,5 mil. Kč |
Šternberk | 33,1 mil. Kč |
Přelouč | 31,5 mil. Kč |
Zatímco letos správa kvůli náročné projektové přípravě opravuje především menší nádraží, už v příštím roce by se měly začít revitalizovat větší výpravní budovy jako například Praha-Smíchov, Jihlava, Opava západ nebo Havířov.
"Upozorňuji, že hovoříme o předpokladu, který se samozřejmě může měnit na základně projektů a soutěží na zhotovitele. Rozhodně však finanční objem na správu, opravu a investice poroste. V roce 2019 odhaduji sumárně jejich výši na přibližně 2,9 miliardy korun. Tento trend bychom chtěli udržet i v dalších letech," dodal Drmola.
Největší plánované investice do nádražních budov v roce 2019 |
|
Praha hl.n. | 1000 mil. Kč |
Praha-Smíchov | 160 mil. Kč |
Havířov | 74 mil. Kč |
Jihlava | 70 mil. Kč |
Beroun | 55 mil. Kč |
Opava západ | 54,5 mil. Kč |
Ivanovice na Hané | 38,5 mil. Kč |
Prostějov místní nádraží | 38 mil. Kč |
Martinice v Krkonoších | 28,8 mil. Kč |
Chodov | 28 mil. Kč |
Z letošní plánované miliardy korun půjde více než 100 milionů korun na opravy a rekonstrukce nádražních budov či na přípravu projektů v Olomouckém, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Mezi největšími akcemi jsou letos stavby v Břeclavi, Kolíně, Tachově, Bohumíně či Hradci Králové.
V případě větších nádraží se finanční částky potřebné na jejich opravu pohybují v řádech stovek milionů korun, náročnější je také příprava jejich rekonstrukce. Už příští rok by se ale měla začít opravovat Fantova budova na pražském hlavním nádraží, v dalších letech dojde i na opravy nádražních budov v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích či Mostě. Prioritou SŽDC je opravit v první vlně nádraží v krajských a bývalých okresních městech.
Firma podepsala smlouvu o převodu nádražních budov s Českými drahami v roce 2016 a za 3,3 miliardy korun získala zhruba 1500 nádraží. SŽDC se také stará o 9400 kilometrů tratí a zaměstnává přes 17 000 osob.