Stavba dálnice z Prahy do Karlových Varů ožívá. Hotová měla být už před dvěma lety

Petr Kučera Petr Kučera
1. 3. 2018 15:08
Začínají se stavět obchvaty Lubence a úsek mezi Novým Strašecím a Krušovicemi. Ministr Dan Ťok slibuje, že se zrychlí i příprava dalších dálnic.
Video: Poklepání kamene nezabránil ani vítr, ani mráz. | Video: Ministerstvo dopravy

Praha - Uprostřed silných mrazů dnes ministr dopravy Dan Ťok (ANO) oznámil zahájení stavební sezony. U Lubence poklepal na základní kámen pětikilometrového obchvatu obce, který se stane součástí dálnice D6 z Prahy do Karlových Varů.

D6 - obchvat Lubence
D6 - obchvat Lubence | Foto: ŘSD

Dosavadní silnice první třídy rozděluje obec s více než tisíci obyvateli prakticky uprostřed. Severní obchvat má odvést tranzitní dopravu, snížit hluk i znečištění a zvýšit bezpečí. Stavba za více než miliardu korun bez DPH má být dokončena v březnu 2021.

Loni v prosinci začala stavba dalších deseti kilometrů D6 mezi Novým Strašecím a Krušovicemi na Rakovnicku, jejíž součástí je i obchvat Řevničova a Krušovic. Tato část, rozdělená na dva úseky, má být hotová do srpna 2020.

Celá dálnice mezi Prahou a Karlovými Vary, původně vedená jako rychlostní silnice, přitom měla být hotová už nejméně dva roky - alespoň podle plánů ministerstva dopravy ještě z roku 2009. Ve skutečnosti je nyní dokončeno jen zhruba 36 kilometrů z celkových 115.

Stavba všech osmi zbývajících úseků D6 by měla začít během následujících pěti let, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Nyní "probíhá jejich intenzivní příprava", řekl.

D6 Nové Strašecí - Řevničov
D6 Nové Strašecí - Řevničov | Foto: ŘSD

Na aktuální stavby má navázat úsek kolem Krupé na Rakovnicku, na kterém začnou práce podle předpokladů v roce 2019. Ve stejném roce by se mohlo začít stavět i na dalších dvou chybějících částech D6 ve Středočeském kraji - u Hořesedel a Hořoviček.

Chybí prostřední část

První krátká část "karlovarské dálnice" je v provozu už od 80. let. Pak postupně přibývaly úseky hlavně od Prahy na západ - tehdy jako rychlostní silnice R6, tedy čtyřproudová komunikace s mírnějšími požadavky oproti dálnicím.

Od roku 2008 lze jet ze západního okraje Prahy souvisle po 32 kilometrech dálnice až k Novému Strašecí. Zbytek do Karlových Varů stále chybí, teprve loni přibyla krátká část mezi Lubencem a Bošovem. Současné plány hovoří o plném dokončení nejdříve v letech 2025 až 2026.

Rychleji se v uplynulém desetiletí rozjela stavba na opačném konci dálnice, která z Karlových Varů pokračuje do Chebu - obě města spojila čtyřproudová komunikace už v roce 2012.

Video z budoucnosti: Projeďte se po hotové dálnici D6 Bošov - Nové Strašecí

R6 v úseku Bošov – Nové Strašecí. Tady je detailní plán stavby | Video:

Letos to rozjedeme, slibuje Ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) uvedl, že za uplynulé čtyři roky se dokončilo 96 kilometrů dálnic. Jak nicméně vyplývá z podrobnějších údajů, jen 33 kilometrů jsou zcela nové úseky, zbývajících 63 kilometrů tvoří modernizace a rozšíření D1.

"Obchvat Lubence je první zahájenou stavbou letošní stavební sezony. Další budeme zahajovat už 12. března, půjde o pětikilometrový úsek silnice I/21 mezi Trstěnicemi a obcí Drmoul. V současné době stavíme téměř 150 kilometrů dálnic a silnic první třídy," říká Ťok, přičemž do celkového čísla opět počítá i rekonstrukci D1.

Práce budou pokračovat na jihočeské dálnici D3, kde se staví osmikilometrový úsek mezi Bošilcem a Ševětínem a téměř 11 kilometrů dlouhý úsek Ševětín-Borek. Dále se má pracovat například na rozestavěném úseku D48 Rybí-Rychaltice, na D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí a na obchvatech měst.

Ve druhé polovině března má - podle klimatických podmínek - pokračovat modernizace D1 zahájením prací na pěti úsecích: Ostředek-Šternov, Hořice-Koberovice, Jihlava - Velký Beranov, Velké Meziříčí východ - Lhotka, Humpolec - Větrný Jeníkov.

Podle Ťoka jsou k zahájení v letošním roce připraveny například stavby D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice a Smiřice-Jaroměř nebo obchvat Otrokovic na D55. Začít měla i stavba úseků D35 Opatovice-Časy a Časy-Ostrov, ŘSD však zatím nemůže uzavřít smlouvy s vítězi soutěží. Brání mu v tom předběžná opatření, která vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli stížnostem odmítnutých zájemců.

Interaktivní mapu všech staveb a chystaných projektů má ministerstvo dopravy na svém webu.

Podívejte se na novou vizualizaci dálnice D3:

Vizualizace dálnice D3 v úseku Úsiné – Hodějovice – Třebonín | Video: ŘSD

 

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy