Stavba dálnice z Prahy do Karlových Varů ožívá. Hotová měla být už před dvěma lety

Petr Kučera Petr Kučera
1. 3. 2018 15:08
Začínají se stavět obchvaty Lubence a úsek mezi Novým Strašecím a Krušovicemi. Ministr Dan Ťok slibuje, že se zrychlí i příprava dalších dálnic.
Video: Poklepání kamene nezabránil ani vítr, ani mráz. | Video: Ministerstvo dopravy

Praha - Uprostřed silných mrazů dnes ministr dopravy Dan Ťok (ANO) oznámil zahájení stavební sezony. U Lubence poklepal na základní kámen pětikilometrového obchvatu obce, který se stane součástí dálnice D6 z Prahy do Karlových Varů.

D6 - obchvat Lubence
D6 - obchvat Lubence | Foto: ŘSD

Dosavadní silnice první třídy rozděluje obec s více než tisíci obyvateli prakticky uprostřed. Severní obchvat má odvést tranzitní dopravu, snížit hluk i znečištění a zvýšit bezpečí. Stavba za více než miliardu korun bez DPH má být dokončena v březnu 2021.

Loni v prosinci začala stavba dalších deseti kilometrů D6 mezi Novým Strašecím a Krušovicemi na Rakovnicku, jejíž součástí je i obchvat Řevničova a Krušovic. Tato část, rozdělená na dva úseky, má být hotová do srpna 2020.

Celá dálnice mezi Prahou a Karlovými Vary, původně vedená jako rychlostní silnice, přitom měla být hotová už nejméně dva roky - alespoň podle plánů ministerstva dopravy ještě z roku 2009. Ve skutečnosti je nyní dokončeno jen zhruba 36 kilometrů z celkových 115.

Stavba všech osmi zbývajících úseků D6 by měla začít během následujících pěti let, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Nyní "probíhá jejich intenzivní příprava", řekl.

D6 Nové Strašecí - Řevničov
D6 Nové Strašecí - Řevničov | Foto: ŘSD

Na aktuální stavby má navázat úsek kolem Krupé na Rakovnicku, na kterém začnou práce podle předpokladů v roce 2019. Ve stejném roce by se mohlo začít stavět i na dalších dvou chybějících částech D6 ve Středočeském kraji - u Hořesedel a Hořoviček.

Chybí prostřední část

První krátká část "karlovarské dálnice" je v provozu už od 80. let. Pak postupně přibývaly úseky hlavně od Prahy na západ - tehdy jako rychlostní silnice R6, tedy čtyřproudová komunikace s mírnějšími požadavky oproti dálnicím.

Od roku 2008 lze jet ze západního okraje Prahy souvisle po 32 kilometrech dálnice až k Novému Strašecí. Zbytek do Karlových Varů stále chybí, teprve loni přibyla krátká část mezi Lubencem a Bošovem. Současné plány hovoří o plném dokončení nejdříve v letech 2025 až 2026.

Rychleji se v uplynulém desetiletí rozjela stavba na opačném konci dálnice, která z Karlových Varů pokračuje do Chebu - obě města spojila čtyřproudová komunikace už v roce 2012.

Video z budoucnosti: Projeďte se po hotové dálnici D6 Bošov - Nové Strašecí

R6 v úseku Bošov – Nové Strašecí. Tady je detailní plán stavby | Video:

Letos to rozjedeme, slibuje Ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) uvedl, že za uplynulé čtyři roky se dokončilo 96 kilometrů dálnic. Jak nicméně vyplývá z podrobnějších údajů, jen 33 kilometrů jsou zcela nové úseky, zbývajících 63 kilometrů tvoří modernizace a rozšíření D1.

"Obchvat Lubence je první zahájenou stavbou letošní stavební sezony. Další budeme zahajovat už 12. března, půjde o pětikilometrový úsek silnice I/21 mezi Trstěnicemi a obcí Drmoul. V současné době stavíme téměř 150 kilometrů dálnic a silnic první třídy," říká Ťok, přičemž do celkového čísla opět počítá i rekonstrukci D1.

Práce budou pokračovat na jihočeské dálnici D3, kde se staví osmikilometrový úsek mezi Bošilcem a Ševětínem a téměř 11 kilometrů dlouhý úsek Ševětín-Borek. Dále se má pracovat například na rozestavěném úseku D48 Rybí-Rychaltice, na D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí a na obchvatech měst.

Ve druhé polovině března má - podle klimatických podmínek - pokračovat modernizace D1 zahájením prací na pěti úsecích: Ostředek-Šternov, Hořice-Koberovice, Jihlava - Velký Beranov, Velké Meziříčí východ - Lhotka, Humpolec - Větrný Jeníkov.

Podle Ťoka jsou k zahájení v letošním roce připraveny například stavby D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice a Smiřice-Jaroměř nebo obchvat Otrokovic na D55. Začít měla i stavba úseků D35 Opatovice-Časy a Časy-Ostrov, ŘSD však zatím nemůže uzavřít smlouvy s vítězi soutěží. Brání mu v tom předběžná opatření, která vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli stížnostem odmítnutých zájemců.

Interaktivní mapu všech staveb a chystaných projektů má ministerstvo dopravy na svém webu.

Podívejte se na novou vizualizaci dálnice D3:

Vizualizace dálnice D3 v úseku Úsiné – Hodějovice – Třebonín | Video: ŘSD

 

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy