Praha - Uprostřed silných mrazů dnes ministr dopravy Dan Ťok (ANO) oznámil zahájení stavební sezony. U Lubence poklepal na základní kámen pětikilometrového obchvatu obce, který se stane součástí dálnice D6 z Prahy do Karlových Varů.
Dosavadní silnice první třídy rozděluje obec s více než tisíci obyvateli prakticky uprostřed. Severní obchvat má odvést tranzitní dopravu, snížit hluk i znečištění a zvýšit bezpečí. Stavba za více než miliardu korun bez DPH má být dokončena v březnu 2021.
Loni v prosinci začala stavba dalších deseti kilometrů D6 mezi Novým Strašecím a Krušovicemi na Rakovnicku, jejíž součástí je i obchvat Řevničova a Krušovic. Tato část, rozdělená na dva úseky, má být hotová do srpna 2020.
Celá dálnice mezi Prahou a Karlovými Vary, původně vedená jako rychlostní silnice, přitom měla být hotová už nejméně dva roky - alespoň podle plánů ministerstva dopravy ještě z roku 2009. Ve skutečnosti je nyní dokončeno jen zhruba 36 kilometrů z celkových 115.
Stavba všech osmi zbývajících úseků D6 by měla začít během následujících pěti let, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Nyní "probíhá jejich intenzivní příprava", řekl.
Na aktuální stavby má navázat úsek kolem Krupé na Rakovnicku, na kterém začnou práce podle předpokladů v roce 2019. Ve stejném roce by se mohlo začít stavět i na dalších dvou chybějících částech D6 ve Středočeském kraji - u Hořesedel a Hořoviček.
Chybí prostřední část
První krátká část "karlovarské dálnice" je v provozu už od 80. let. Pak postupně přibývaly úseky hlavně od Prahy na západ - tehdy jako rychlostní silnice R6, tedy čtyřproudová komunikace s mírnějšími požadavky oproti dálnicím.
Od roku 2008 lze jet ze západního okraje Prahy souvisle po 32 kilometrech dálnice až k Novému Strašecí. Zbytek do Karlových Varů stále chybí, teprve loni přibyla krátká část mezi Lubencem a Bošovem. Současné plány hovoří o plném dokončení nejdříve v letech 2025 až 2026.
Rychleji se v uplynulém desetiletí rozjela stavba na opačném konci dálnice, která z Karlových Varů pokračuje do Chebu - obě města spojila čtyřproudová komunikace už v roce 2012.
Video z budoucnosti: Projeďte se po hotové dálnici D6 Bošov - Nové Strašecí
Letos to rozjedeme, slibuje Ťok
Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) uvedl, že za uplynulé čtyři roky se dokončilo 96 kilometrů dálnic. Jak nicméně vyplývá z podrobnějších údajů, jen 33 kilometrů jsou zcela nové úseky, zbývajících 63 kilometrů tvoří modernizace a rozšíření D1.
"Obchvat Lubence je první zahájenou stavbou letošní stavební sezony. Další budeme zahajovat už 12. března, půjde o pětikilometrový úsek silnice I/21 mezi Trstěnicemi a obcí Drmoul. V současné době stavíme téměř 150 kilometrů dálnic a silnic první třídy," říká Ťok, přičemž do celkového čísla opět počítá i rekonstrukci D1.
Práce budou pokračovat na jihočeské dálnici D3, kde se staví osmikilometrový úsek mezi Bošilcem a Ševětínem a téměř 11 kilometrů dlouhý úsek Ševětín-Borek. Dále se má pracovat například na rozestavěném úseku D48 Rybí-Rychaltice, na D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí a na obchvatech měst.
Ve druhé polovině března má - podle klimatických podmínek - pokračovat modernizace D1 zahájením prací na pěti úsecích: Ostředek-Šternov, Hořice-Koberovice, Jihlava - Velký Beranov, Velké Meziříčí východ - Lhotka, Humpolec - Větrný Jeníkov.
Podle Ťoka jsou k zahájení v letošním roce připraveny například stavby D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice a Smiřice-Jaroměř nebo obchvat Otrokovic na D55. Začít měla i stavba úseků D35 Opatovice-Časy a Časy-Ostrov, ŘSD však zatím nemůže uzavřít smlouvy s vítězi soutěží. Brání mu v tom předběžná opatření, která vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli stížnostem odmítnutých zájemců.
Interaktivní mapu všech staveb a chystaných projektů má ministerstvo dopravy na svém webu.
Podívejte se na novou vizualizaci dálnice D3: