Žluté vlaky opět ve ztrátě, lístky jsou příliš levné

Tereza Holanová Zuzana Kubátová Tereza Holanová, Zuzana Kubátová
15. 2. 2013 12:03
V roce 2012 činila ztráta RegioJetu více než 50 milionů korun
Foto: Jan Langer

Praha - Dostat žluté vlaky do zisku se nepodařilo ani loni. Ztráta společnosti RegioJet, která spadá pod Student Agency Holding, se v roce 2012 pohybovala okolo 50 milionů korun.

Zatím předběžné, neauditované výsledky deníku Aktuálně.cz sdělil majitel holdingu Radim Jančura.

Jančurova další společnost Student Agency má za sebou dobrý rok - její zisk přesáhl 130 milionů korun. A Jančura je stále připraven z jejího profitu svůj zatím ztrátový vstup na koleje dotovat.

RegioJet chtěl jezdit dráž

První soukromý železniční dopravce, který vstoupil na trasu Praha-Ostrava, vykázal podobný výsledek jako v roce 2011. Tehdy ovšem na trh teprve vstupoval, vlaky nejezdily po celý rok a startovací náklady byly vyšší než běžné provozní: firma musela například zaškolit zhruba stovku zaměstnanců.

Jak říká Jančura, tržby RegioJetu byly loni mnohem nižší, než původně očekával. Za to podle něj nemůže nízká obsazenost vlaků, ale příliš nízké ceny jízdenek. Ty podle něj tlačí dolů dumpingová politika Českých drah, na niž si stěžuje u antimonopolního úřadu.

"Když jsme se chystali vyjet, prodávaly České dráhy jízdenku do Ostravy za 430 korun, my chtěli nasadit 420. Dneska se jezdí za 295 korun, a když si koupíte lístek alespoň týden dopředu, tak za 210 kaček," komentuje podnikatel s tím, že se musel přizpůsobit.

Kolik stojí jednotlivé trati

Jančura také poprvé zveřejnil, kolik ho jeho vlakové projekty stojí.

"Celkový rozpočet je jedna miliarda," říká o rozjezdu linky Praha-Ostrava s tím, že zhruba tři čtvrtiny částky už vyčerpal. Na trasu Ostrava-Krnov-Olomouc, o niž nyní soutěží, počítá s osmi sty miliony korun.

Nejvíce se mu zatím prodraží spuštění linky Praha-Berlín-Hamburg, kterou má od konce roku 2014 provozovat s dopravcem Deutsche Bahn. V tomto případě půjde o více než tři miliardy korun.

Kolik bude stát plánovaná linka z Prahy do Brna, ještě neví. Konečná suma podle něj závisí na tom, zda České dráhy poté, co přijdou o dotace, trať úplně opustí, nebo budou RegioJetu konkurovat.

Přetahovaná o cestující pokračuje. Který vlak zvítězí?

 

Právě se děje

Další zprávy