Žluté vlaky opět ve ztrátě, lístky jsou příliš levné

Tereza Holanová Zuzana Kubátová Tereza Holanová, Zuzana Kubátová
15. 2. 2013 12:03
V roce 2012 činila ztráta RegioJetu více než 50 milionů korun
Foto: Jan Langer

Praha - Dostat žluté vlaky do zisku se nepodařilo ani loni. Ztráta společnosti RegioJet, která spadá pod Student Agency Holding, se v roce 2012 pohybovala okolo 50 milionů korun.

Zatím předběžné, neauditované výsledky deníku Aktuálně.cz sdělil majitel holdingu Radim Jančura.

Jančurova další společnost Student Agency má za sebou dobrý rok - její zisk přesáhl 130 milionů korun. A Jančura je stále připraven z jejího profitu svůj zatím ztrátový vstup na koleje dotovat.

RegioJet chtěl jezdit dráž

První soukromý železniční dopravce, který vstoupil na trasu Praha-Ostrava, vykázal podobný výsledek jako v roce 2011. Tehdy ovšem na trh teprve vstupoval, vlaky nejezdily po celý rok a startovací náklady byly vyšší než běžné provozní: firma musela například zaškolit zhruba stovku zaměstnanců.

Jak říká Jančura, tržby RegioJetu byly loni mnohem nižší, než původně očekával. Za to podle něj nemůže nízká obsazenost vlaků, ale příliš nízké ceny jízdenek. Ty podle něj tlačí dolů dumpingová politika Českých drah, na niž si stěžuje u antimonopolního úřadu.

"Když jsme se chystali vyjet, prodávaly České dráhy jízdenku do Ostravy za 430 korun, my chtěli nasadit 420. Dneska se jezdí za 295 korun, a když si koupíte lístek alespoň týden dopředu, tak za 210 kaček," komentuje podnikatel s tím, že se musel přizpůsobit.

Kolik stojí jednotlivé trati

Jančura také poprvé zveřejnil, kolik ho jeho vlakové projekty stojí.

"Celkový rozpočet je jedna miliarda," říká o rozjezdu linky Praha-Ostrava s tím, že zhruba tři čtvrtiny částky už vyčerpal. Na trasu Ostrava-Krnov-Olomouc, o niž nyní soutěží, počítá s osmi sty miliony korun.

Nejvíce se mu zatím prodraží spuštění linky Praha-Berlín-Hamburg, kterou má od konce roku 2014 provozovat s dopravcem Deutsche Bahn. V tomto případě půjde o více než tři miliardy korun.

Kolik bude stát plánovaná linka z Prahy do Brna, ještě neví. Konečná suma podle něj závisí na tom, zda České dráhy poté, co přijdou o dotace, trať úplně opustí, nebo budou RegioJetu konkurovat.

Přetahovaná o cestující pokračuje. Který vlak zvítězí?

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 minutami

Předsedkyní německého Spolkového sněmu se má stát politička SPD Bärbel Basová

Předsedkyní německého Spolkového sněmu se má stát 53letá politička sociální demokracie (SPD) Bärbel Basová. Vyplývá to z informací, které má k dispozici agentura DPA. Ustavující schůze Spolkového sněmu v novém složení, které určily volby 26. září, bude v úterý.

Basovou do vysoké ústavní funkce navrhne vedení parlamentní frakce SPD. Basová je poslankyní od roku 2009 a v současnosti je místopředsedkyní parlamentní frakce SPD. V čele Spolkového sněmu by vystřídala Wolfganga Schäubleho z Křesťanskodemokratické strany (CDU), která si po volební porážce na předsednické křeslo nemůže činit nárok.

Úřad šéfa Spolkového sněmu je protokolárně druhý nejvyšší ve Spolkové republice Německo, hned po spolkovém prezidentovi. Tradičně náleží nejsilnější frakci v parlamentní komoře. SPD zvítězila ve volbách do Spolkového sněmu díky zisku 25,7 procenta hlasů. V minulých dnech často zaznívaly požadavky, aby v čele sněmu stanula žena.

Zdroj: ČTK
Další zprávy