reklama
 
 

Výrok pro nakupující: Vadné zboží nemusíte nikam vozit

16. 6. 2011 17:28
Evropský soud rozhodl ve prospěch spotřebitelů ve sporech o vadné zboží

Lucemburk - Lidé, kteří mají doma vadné spotřební zboží a chtějí ho vyměnit, vůbec nemusí vytáhnout paty ze svých domovů.

Evropský soud v Lucemburku totiž rozhodl ve prospěch všech evropských spotřebitelů. Vadné spotřební zboží musí prodávající odvézt přímo z místa, kam bylo prodáno nebo nainstalováno a také na stejné místo přivézt nový výrobek. A i v případě, že o vadě výrobku nevěděl, spotřební zboží se pokazilo až po dodání zákazníkovi.

Evropský soud tak vyložil společnou evropskou směrnici, která upravuje prodej zboží a je závazná pro všechny členské země EU.

Vadná myčka i dlaždice

K soudu doputovaly dva případy z Německa. V prvním se dohadoval zákazník s firmou, která mu položila dlaždice za asi 1000 eur v domě. Poté, co byly položeny dvě třetiny dlaždic, zjistil zákazník, že jsou na nich okem viditelné tmavé šmouhy.

Podle znalce nešlo odstranit chybu na výrobku jinak než výměnou dlaždic. Celkové náklady znalec vyčíslil na 5000 eur.

Ve druhém sporu si zákaznice koupila přes internet novou myčku za 367 eur. Poté, co si ji nechala nainstalovat, se objevila vážná vada výrobku, která se nedala opravit. Zákaznice proto požádala firmu o nainstalování nové myčky a odstranění vadného přístroje.

Pokud by firma na toto nepřistoupila, žena by požadovala zaplacení nákladů na odstranění a novou instalaci myčky.

Podle Evropského soudu je cílem celoevropské směrnice o nákupu spotřebního zboží ochrana nakupujících.

"Cílem této povinnosti bezplatně uvést zboží do stavu odpovídajícího smlouvě je ochrana spotřebitele před rizikem finančních nákladů," rozhodli soudci. Pokud by lidé museli na své náklady odvézt vadné zboží a zaplatit instalaci nového, museli by vydat další peníze. Přitom nakupující nic neporušili, spoléhali na bezvadný stav zboží.

A ani prodávajícím firmám se neděje žádná nespravedlnost.

Žádná nespravedlnost

"Soudní dvůr konstatuje, že uložení povinnosti prodávajícímu nést náklady na odstranění vadného zboží a instalaci náhradního zboží nevede k nespravedlivému výsledku. I v případě, že vadu zboží nezavinil prodávající, se totiž nic nemění na skutečnosti, že prodávající dodal zboží, které je v rozporu se smlouvou, čímž nesplnil řádně povinnost, ke které se zavázal ve smlouvě," rozhodli soudci.

Jednotlivé státy Unie musí podle evropských soudců směrnici respektovat a nesmí přiznat prodávajícím odmítnout výměnu zboží.

autor: Tomáš Fránek | 16. 6. 2011 17:28

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama