Vracení peněz od Sky Europe vázne. Kvůli kreditní firmě

Veronika Skálová Veronika Skálová
1. 5. 2009 20:00
Chyba prý byla u společnosti zpracovávající platby

Brno - Stačí zareagovat na správnou reklamní akci, rychle se rozhodnout, zaplatit platební kartou přes internet a můžete letět do celé Evropy za pár stovek. Právě tato možnost láká zákazníky ke slovenské nízko nákladové letecké společnosti SkyEurope.

V uplynulých měsících však začalo přibývat těch, kdo z nějakého důvodu chtěli od společnosti vrátit peníze. Ať už se jedná o zrušené lety nebo vrácení peněz za poškozené zavazadlo. Na vrácení částky však čekají marně.

Získat peníze zpět jim pomáhá Evropské spotřebitelské centrum. „V posledních dvou týdnech se nám ve spolupráci se slovenskými kolegy podařilo několik případů žádostí o refundace úspěšně uzavřít. Přestože to jde pomalu, spotřebitelé se dočkali plné náhrady za zrušené lety nebo také úhrady za zavazadla poškozená při přepravě," uvedl Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Sky Europe: Byli jsme bezmocní

Sama letecká společnost potíže v této oblasti nijak nezastírá. „Ano, bohužel jsme si vědomi, že u některých plateb došlo ke zpoždění refundace. Ačkoliv za to přebíráme veškerou zodpovědnost, viníkem byla společnost, přes niž k nám proudí platby z kreditních karet," vysvětlil mluvčí společnosti Tomáš Kika.

Společnost E.clear, která nabízí mechanismy zpracování kreditních plateb, podle mluvčího zadržovala na svém účtu peníze, které měly putovat dál na účet Sky Europe.

„Takto svévolně zadržela kreditní společnost několik milionů eur. Problém je, že pokud nám klient zaplatí kreditní kartou, jeho peníze nejprve putují na účet kreditní společnosti. Ta pak sumu pošle nám. A v případě refundací je postup stejný. Platbu musí na účet klienta vrátit kreditní společnost. Z toho důvodu jsme byli bezmocní," vysvětlil Kika.

Proto se SkyEurope rozhodla změnit operátora kreditních plateb. Tvrdí, že ačkoliv změna systému od jedné společnosti na druhou obvykle trvá několik měsíců, aerolinky termín zkrátily na několik týdnů.

„Vzniklá situace nás velice mrzí, děláme vše pro to, abychom zjednali nápravu. Komunikujeme samozřejmě i se společnostmi, které zastupují zájmy spotřebitelů," dodal Kika.

Žádejte o vrácení peněz vydavatele karty

Kromě řešení opožděných refundací prostřednictvím Evropského spotřebitelského centra však mají klienti SkyEurope i další možnost, jak se svých peněz domoci rychleji. A to pomocí prostředku chargeback.

„Po konzultaci s Finančním arbitrem České republiky máme potvrzenou informaci o možnosti obrátit se v případě podobných potíží na banku, od které má spotřebitel vydanou platební kartu a se kterou má uzavřenou smlouvu. Tato vydavatelská banka provede reklamační řízení, tedy zašle takzvaný chargeback do banky obchodníka, a ta následně vyzve svého obchodního partnera, v tomto případě leteckou společnost, k provedení refundace," vysvětlil Tomáš Večl.

Pokud by pak následně letecká společnost svému závazku nedostála, převezme jej banka obchodníka, splní závazek vůči bance, která kartu vystavila a pošle peníze na účet držitele karty.

Tuto možnost podporuje i SkyEurope. „V tomto smyslu se také chystáme informovat své klienty," dodal Kika. Zároveň upozornil, že je třeba, aby klienti zadávali pro komunikaci s aerolinkami přesné kontaktní údaje.

„Pokud zjistíme, že doba stanovená zákonem pro vrácení peněz byla překročena, snažíme se klienty kontaktovat," dodal mluvčí aerolinek.

 

Právě se děje

Další zprávy