reklama
 
 

Vítejte v Kafkiádě. Hyundai má povolení

5. 1. 2007 12:30
Brno - Hyundai už nabírá pracovníky pro továrnu v Nošovicích. České úřady přesto firmě právě udělily povolení stavět v Mošnově.

Hyundai nyní získala kladné stanovisko ministerstva životního prostředí, které při posuzování vlivu na životní prostředí potřeboval v době, kdy uvažoval, že postaví továrnu na automobily v průmyslové zóně Mošnov nedaleko Ostravy.

Úřad souhlasí, klade si dokonce podmínky.

To celé v době, kdy už se korejská firma dávno předtím rozhodla pro Nošovice.

Součástí konečného stanoviska, kterému předcházely téměř roční práce na kompletaci odborných posudků, vypracovávání stanovisek jednotlivých úřadů nebo veřejné projednávání určené pro obyvatele obcí v okolí Mošnova, je i devadesát čtyři podmínek, které musí automobilka splnit.

Nevyužitelné posudky

Realita je jiná. Hyundai v Mošnově továrnu určitě nepostaví. Posudky, na nichž úřady usilovně pracovaly, se dají využít pouze v jediném případě: pokud do Mošnova přijde firma s podobným záměrem jako Hyundai, tedy automobilka, která bude vyrábět na tři sta tisíc aut ročně. Pravděpodobnost? Velmi malá.

"Jenom pokud by nastala hypotetická situace, že půjde o naprosto totožný záměr, pak by pravděpodobně šlo využít stávající posudky a dokumentaci," řekla už dříve deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová.

Podobně jako u Mošnova úřady stále pracují na posouzení vlivu na životní prostředí, která má mít stavba továrny Hyundai v průmyslové zóně v Holešově na Zlínsku. Tam se zatím na konečné stanovisko ministerstva životního prostředí čeká.

Samotná automobilka je ale v tomto procesu, kdy se stále pracuje na možných důsledcích jejího příchodu do Mošnova a Holešově, nevinně. Zpracování EIA si totiž zadaly úřady, které obě zóny připravily, Zlínský kraj a ostravský magistrát.

Že jsou práce a posudky na investici, která nebude, absurdní? Podle úřadů nikoliv.

Posudky, které stály miliony korun, byly zadány v době, kdy se Hyundai ještě rozhodovala, ve které části Moravy svoji továrnu postaví. Úřady tak chtěly podle odborníků neobvyklým krokem, kdy byla EIA na jeden projekt zahájena hned na třech místech, předejít možnému zdlouhavému projednávání a být připraveny na všechny tři varianty.

Absurdní? Podle úřadu ne

Přestože se po definitivní ano Korejců pro Nošovice uvažovalo o tom, že se EIA zastaví, nakonec se úřady rozhodly celý proces dokončit taky proto, že veřejné projednání a vydání konečné stanoviska už podle nich nic nestojí.

Úřady si tak vlastně zkouší nanečisto, jak by mohl dopadnout případný příští investor.

"Na příkladu firmy Hyundai si předem prověříme, zda jsou tyto zóny schopny v budoucnu přijmout tak velkého investora," řekla při veřejném projednávání kolem zóny v Holešově deníku Aktuálně.cz mluvčí agentury Alžběta Honsová.

A pokud by se ukázalo, že zóny nějakým způsobem výrazně poškozují životní prostředí, mohla by se zastavit jejich příprava, která stojí miliardy korun.V případě Mošnova tak už takový krok po vydání souhlasného stanoviska ministerstva nic podobného nehrozí.

O tom, že některá zjištění, která přinesla práce odborníků na posudcích ohledně zón v Holešově a Mošnově a výstavby automobilky Hyundai, jsou využitelná i v případě příchodu dalších investorů, jsou přesvědčeni i zástupci Zlínského kraje a ostravského magistrátu.

Miliardy do zón

Investice do strategické zóny v Mošnově na Novojičínsku přesáhnou do roku 2010 dvě miliardy korun.

Jako první se v Mošnově rozhodli vybudovat výrobní haly zástupci společnosti Plakor a Behr. Obě se zabývají výrobou součástek pro automobilový průmysl. Plakor produkuje vnější i vnitřní plastové části automobilů, například nárazníky nebo přístrojové desky.

Behr, který už zahájil stavbu továrny, se zase zaměřuje na klimatizaci vozidel a chladící systémy. Obě společnosti by měly v budoucnu zaměstnat přibližně 1000 lidí.

Také zóna v Holešově bude stát asi dvě miliardy korun, plocha pro investory se zatím připravuje. "Jednal jsem například s asijskými investory při návštěvě v Číně. Máme představu, že získáme jednoho velkého partnera, který využije převážnou část zóny," uvedl hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš.

O holešovskou zónu se ale vedou spory a vyšetřuje je i policie. "Já se domnívám, že my ve Zlínském kraji nemáme potřebné předpoklady pro to, abychom investora světového významu, jakým Hyundai nebo i nějaká jiná firma je, vůbec získali," uvedl v ČT Rostislav Gargulák, předseda kontrolního výboru zastupitelstva Zlínského kraje.

autor: Tomáš Fránek | 5. 1. 2007 12:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama