Velká oprava D1: Dodržujte zip a nekoukejte na bagry

Radek Pecák Radek Pecák
14. 11. 2012 6:00
Šéf Ředitelství silnic a dálnic: To nejhorší pro řidiče přijde v roce 2014
David Čermák.
David Čermák. | Foto: ŘSD

Praha - Ani další odklad uzávěrky veřejné soutěže nemá ohrozit začátek velké rekonstrukce dálnice D1, jejíž začátek plánuje Ředitelství silnic a dálnic na duben 2013.

Po postupné rekonstrukci 21 úseků získá dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou o 75 centimetrů širší odstavný pruh, celkem má být do roku 2018 opraveno 160 kilometrů v obou směrech.

"Kamiony budou mít zakázáno sjíždět na vedlejší silnice," říká k plánovanému průběhu rekonstrukce generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Před pár dny jste odložili termín pro podání cenových nabídek na opravu prvních úseků, firmy teď mají čas až do konce prosince. Co bude následovat po otevření obálek s nabídkami?

David Čermák: Pro posouzení nabídek ustanovila vláda komisi a jen na ní záleží, jak rychle nám jako zadavateli předloží své stanovisko. Komise může vyzývat uchazeče k vysvětlení nejasností v nabídkách, ti mohou také podat námitky proti případnému vyloučení nebo proti našemu rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky.

A.cz: Jak dlouho mohou tyto průtahy trvat?

Uchazeči pak mohou podávat své námitky do 15 dnů. Na termín uzavření smlouvy s vítězným uchazečem to samozřejmě může mít dopad.

A.cz: Na kdy přesně plánujete začátek samotné rekonstrukce?

Mělo by se začínat při startu stavební sezony, což je duben. Přesný den říci nemůžeme, protože to je závislé na počasí.

První opravované úseky (2013)

Šternov-Psáře (41.-49. km)

Loket-Hořice (64.-72.km)

Větrný Jeníkov - Jihlava (104.-112. km)

Lhotka - Velká Bíteš (153.-162. km)

A.cz: Kolik úseků chcete najednou opravovat?

Čtyři úseky, jak se od začátku předpokládalo. Z pěti připravovaných vypadne s největší pravděpodobností úsek číslo 22 (Velká Bíteš - Devět křížů). Ten byl jedním z těch rezervních pro případ, že by se nestihlo stavební povolení pro předcházející část dálnice.

A.cz: Změnilo se něco na plánovaném termínu dokončení celé rekonstrukce - roku 2018?

Rozhodně ne, ten platí. Pokud ovšem zahájíme práce na jaře 2013 a dále vše poběží podle naplánovaného harmonogramu.

A.cz: Jenže už teď máte zpoždění oproti původně stanovenému začátku přípravných prací. To znamená, že některý rok budete muset rekonstruovat více úseků najednou, než jste plánovali?

Ano, v roce 2014 dojde k překryvu první a druhé etapy.

A.cz: Dá se tedy říci, že to bude pro řidiče na D1 ten nejhorší rok, protože druhá etapa zahrnuje již dokonce sedm úseků?

Ano, to je pravděpodobné. Bezesporu to bude zkouška trpělivosti řidičů. Já jsem ale přesvědčen, že pokud budou řidiči dodržovat pravidlo zipu a stanovené rychlosti, tak to nebude muset být takové drama. Ovšem musí se také řidiči na jízdu koncentrovat. Například je spočítáno, že když se řidič zahledí do strany a bude zkoumat, co to tam je za bagr,  tak každé podívání znamená sekundu zpoždění. A to se pak samozřejmě nasčítá a vznikají kolony...

První opravované úseky.
První opravované úseky. | Foto: Aktuálně.cz

A.cz: A co když se stane nehoda? Jak rychle si s ní poradíte?

Nebude to legrace. Každá nehoda na takto zúžené dálnici znamená prakticky okamžitě její zneprůjezdnění. Ale i pro tento případ máme s policií a záchrannými složkami zpracovány manuály. Například přístupové cesty pro záchranáře jsou na tyto úseky připraveny ještě jiné kromě těch standardních. Odtahovky budou stále připravené přímo u dálnice, aby mohlo být nepojízdné auto neprodleně odtaženo stranou. Připraveny budou i telematické systémy včetně kamer. Střediska správy a údržby budou v místech stavby držet nonstop služby. Jsme přesvědčeni, že co šlo udělat, to jsme udělali.

A.cz: Žádné nové objízdné trasy připraveny nebudou?

Ne. Kamiony budou mít na žádost policie zakázáno sjíždět na vedlejší silnice. Osobním autům nikdo bránit nebude, ale ani pro ně nejsou vyznačeny objízdné trasy. Minimálně to platí pro ty první úseky, protože tam vlastně ani nejsou přirozené objízdné trasy. Jiné to možná bude na dalších úsecích, ale má to svá úskalí.

A.cz: Je téměř jisté, že kamiony během letošní zimy opět někde vytvoří neprostupnou hráz. Připravíte během rekonstrukce podél dálnice nějaké nové odstavné plochy?

Samozřejmě jsme si toho problému vědomi. Nyní se dělala odpočívka Vrbová Lhota na  D11, dále se plánuje na D8 Siřejovice a při modernizaci D1 počítáme s vybudováním parkoviště u Střechova.

Podívejte se: Viditelné škody na dálnici D1

 

Právě se děje

Další zprávy