Novými členy dozorčí rady byli zvoleni Miroslav Ševčík, Tomáš Páv, Petr Polák, Elemír Václavík, Rudolf Vyčichla a Ivana Řápková. Odvoláni naopak byli Ján Dzvoník, Jaroslav Král, Ivana Krynesová Gage, Miloslav Müller a Martin Tlapa.
Bezprostředně po skončení mimořádné valné hromady zasedala mimořádná dozorčí rada v novém složení. Ze svého středu zvolila nového předsedu dozorčí rady ekonoma a výkonného ředitele Liberálního institutu Miroslava Ševčíka.
"Vítám nové složení rady. Pro mě je to dobrá zpráva, protože v radě po určitém přechodném období jsou zase lidé, kteří mohou předávat informace přímo akcionářům. Jsou to lidé, kteří jsou zaměstnanci ministerstev, ke kterým tak mohou plynout informace přímo," uvedl pro deník Aktuálně.cz prezident ČSA Radomír Lašák.
V tisku se přitom objevily zprávy před valnou hromadou, kterou iniciovalo Ministerstvo financí jako majoritní vlastník aerolinek, že ministr Vlastimil Tlustý chce obměnit radu s cílem vyměnit vedení ČSA.
Čtěte souvislosti
JAK SI VEDOU ČSA:
"V tuto chvíli se rada potřebuje seznámit s tím, jak si společnost stojí. A pak může začít hledat řešení problémů. Ty podle mého nezpůsobilo současné vedení, ale některá špatná obchodní rozhodnutí předešlého managementu. Abychom se mohli rozhodnout, jak problémy řešit, budeme potřebovat několik týdnů na seznámení s celou společností," reagoval bezprostředně po skončení zasedání dozorčí rady pro deník Aktuálně.cz její novopečený předseda Miroslav Ševčík.
Ztrátu se podařilo stáhnout
Před časem oznámily České aerolinie hospodářské výsledky za tři čtvrtletí tohoto roku. Ztráta klesla výrazně více, než se čekalo.
"Českým aeroliniím se podařilo za první tři čtvrtletí letošního roku otočit trend zvyšování nákladů před výnosy, a tím udržet hospodářský výsledek nad úrovní schváleného plánu. Podle českých účetních standardů společnost vykázala k 30. září ztrátu 324 milionů korun," uvedla společnost v tiskovém prohlášení.
Zisk za tři měsíce od července do září tak činí 449 milionů korun.
Prezident společnosti Radomír Lašák tvrdí, že se tak dobrých výsledků podařilo dosáhnout díky rostoucím výnosům a zároveň snižováním nákladů alespoň v oblastech, kde to stávající smlouvy managementu umožňují. "Bohužel se totéž zatím nepodařilo v personální oblasti. Po včerejším jednání s odbory jsme nedospěli k dohodě o nižších nárůstech platů pro rok 2007. Závazky z kolektivních smluv zvyšují platy zaměstnanců v ČSA průměrně o osm procent ročně," uvedl Lašák.
"Aby tedy ČSA dosáhly stejného výsledku jako v roce 2005, musíme letos vydělat navíc 400 milionů korun na platy. K tomu přidejme 200 milionů korun na splátky nových letadel. Abychom na konci roku mohli vykázat stejný hospodářský výsledek jako v roce 2005, musíme být letos o 600 milionů korun lepší než vloni," upřesnil.
Celý rok? Plán je půl miliardy
Druhé pololetí s letní sezonou bývá pro ČSA, stejně jako pro jiné letecké firmy, výrazně ziskovější. Firma pro celý rok plánuje ztrátu zhruba půl miliardy, tedy na úrovni loňské ztráty, která dosáhla 496 milionů korun. S tak vysokým ziskem, jako je ten za třetí čtvrtletí, to není nereálné číslo.
Kumulovaná ztráta z předešlých let však už přesahuje jednu miliardu korun.
Přitom ještě v pololetí to nevypadalo s aeroliniemi dobře. Podle informací, které zveřejnil on-line deník Aktuálně.cz, se měla ztráta za šest měsíců přehoupnout až přes miliardu korun. Stáhnout se ji podařilo mimo jiné i díky změně účetních metod.
Aerolinie totiž začaly jinak účtovat neproletěné letenky. Dříve se letenky, jež cestující nevyužil, zapsaly do jakéhosi "rezervního balíku" a do výnosů se započítaly až za půl roku - to kdyby se cestující rozhodl letět později a letenka mu to umožňovala. Nicméně od minulého pololetí ČSA tyto letenky dávají do výnosů již po měsíci. A tak se do plusových položek najednou zapsaly letenky za půl roku zpětně.
"Podobně účtují s neproletěnými letenkami i naši alianční partneři," obhajoval tehdy tento krok Radomír Lašák, prezident ČSA.
Ten si dal za úkol dovést aerolinky k zisku v roce 2008. Má mu v tom pomoci restrukturalizační plán, který představil letos na jaře. Podle něj má firmu opustit až tisícovka z pěti tisíc zaměstnanců a mají se odprodat i některé divize - na konci října tak ČSA například nabídly ke koupi svůj nákladový terminál (cargo). Podobně do prodeje půjde i catering - tedy dodávání jídla na palubu.