reklama
 
 

Tsunami a Fukušima zpomalí růst, varuje japonská vláda

13. 4. 2011 17:18
Japonská vláda snížila odhad růstu svého hospodářství poprvé za půl roku

Tokio - Poprvé za půl roku snížilo Japonsko odhad růstu své ekonomiky.

Na vině je podle vlády březnové tsunami a následná havárie v jaderné elektrárně ve Fukušimě, které společně měly vážný dopad na výrobu, spotřebu i export.

"Kondice ekonomiky už není vyrovnaná nebo stagnující, ale spíše má sestupný směr,"citovala BBC Šigeru Sugiharu, ředitele vládního odboru makroekonomických analýz.

Japonsko odhaduje, že náprava škod bude stát 25 bilionů jenů, tedy skoro tři sta milionů dolarů.

Výpadky proudu potrvají do léta

Svůj odhad růstu japonské ekonomiky snížil už v pondělí i Mezinárodní měnový fond.

"Ekonomika v poslední době vykazuje oslabení vlivem velkého zemětřesení  na východě Japonska," prohlásila japonská vláda v pravidelné měsíční ekonomické zprávě. "Stále zůstává ve vážném stavu."

Katastrofa postihla mnoho společností, kterým na severovýchodě země zničila továrny a potrhala subdodavatelské řetězce.

Nedostatek elektřiny způsobeným krizí ve fukušimské elektrárně potrvá nejméně do léta. Výpadky proudu postihující některé z největších společností v zemi, tak budou pokračovat.

Vláda varovala před negativním dopadem těchto "blackoutů" na vývoz, který podle vlády může poklesnout s tím, jak se výrobci snaží navrátit k plné produkci.

Zvýší se i počet obětí na životech

Porostou zřejmě i lidské ztráty. Čerstvá oficiální čísla hlásí 13 333 mrtvých, nezvěstných je ale stále přes 15 tisíc lidí. Přes 150 tisíc lidí je bez střechy nad hlavou.


Ekonomický dopad ještě podporuje atmosféra národního sebeodříkání. Jako výraz solidarity s lidmi ve Fukušimě Japonci omezili své výdaje a spotřebu.

Premiér Naoto Kan proto apeloval na ty, kteří nežijí v postižené oblasti, aby se vrátili k normálnímu životu.

autor: Karel Toman | 13. 4. 2011 17:18

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama