Trvám na tom, že Hyundai může spadnout, říká stavebník

Petra Sasínová
8. 10. 2008 10:00
Hyundai prověří, z čeho dodavatelé stavěli konstrukci
Nové haly automobilky Hyundai patří k největším v Česku. Jednatel montážní firmy ze Slovenska teď trvdí, že Korejci při jejich stavbě použili nekvalitní čínský materiál
Nové haly automobilky Hyundai patří k největším v Česku. Jednatel montážní firmy ze Slovenska teď trvdí, že Korejci při jejich stavbě použili nekvalitní čínský materiál | Foto: Tomáš Netočný

Nošovice - Šéf slovenské firmy Kovo, která pracovala na montážích továrních hal automobilky Hyundai v Nošovicích, tvrdí, že Korejci použili nekvalitní materiál. Jedna z nejvýznamnějších budov nové automobilky - svařovna - by podle něj mohla jednou i spadnout.

První informace o tom přinesly slovenské Hospodářské noviny. Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech krátce poté rozhodně odmítla, že by továrnu stavěla z materiálu nízké kvality.

"Jeden z našich subdodavatelů dluží slovenské firmě Kovo peníze a majitel firmy se teď rozhodl pro tuhle nátlakovou akci," prohlásil mluvčí Hyundai Petr Vaněk. "Nenecháme se vydírat. My jsme našemu generálnímu dodavateli zaplatili a odmítáme odpovědnost za dluhy, které vznikly na konci dodavatelského řetězce," uvedl Vaněk. "Pro jistotu však necháme část konstrukce prověřit," připustil mluvčí.

Podle výsledku kontroly se chce Hyundai rozhodnout, zda nepodá na majitele slovenské firmy trestní oznámení za šíření poplašné zprávy a poškozování dobrého jména.

Přes noc se to sesypalo, tvrdí jednatel

Jednatel firmy Kovo Štefan Valíček ze Žiliny však trvá na svém, trestního oznámení se neobává a v rozhovoru pro Aktuálně.cz zopakoval, co už řekl novinářům na Slovensku.

"Marně jsme upozorňovali korejskou firmu Wi Tech Slovakia, která si nás objednala, že čínské ocelové nosníky nemají vhodný rozměr ani pevnost. Stávalo se, že jsme je večer namontovali a přes noc spadly na zem," uvedl Štefan Valíček.

Zkušební výrobu svých vozů chce Hyundai zahájit už v listopadu. Kolaudaci k tomu nepotřebuje. Potom však musí doložit atest kvality použitého materiálu
Zkušební výrobu svých vozů chce Hyundai zahájit už v listopadu. Kolaudaci k tomu nepotřebuje. Potom však musí doložit atest kvality použitého materiálu | Foto: Tomáš Netočný

I když ke kolaudaci továrny dojde nejdříve za půl roku, automobilka chce už za měsíc zahájit zkušební výrobu. Na zkušební provoz totiž kolaudaci nepotřebuje.

Povolení ke zkušební výrobě by měl vydat stavební úřad v Dobré. "Je reálné, že vyřízení tohoto povolení firma stihne," řekl šéf stavebního úřadu Václav Kocich. Dodal ale, že například atest použitých výrobků je až součástí kolaudace.

"Věřím, že Hyundai může v nejbližších dnech ověřit, zda je informace o nekvalitním materiálu pravdivá nebo ne. Pokud ano, musí zajistit nápravu. Pohlídám, aby s tím nečekal do kolaudace," řekl Kocich. Dodal však, že odhalit špatné vlastnosti použitého materiálu je často těžké a někdy se to projeví až za několik let.

Štefan Valíček však upozorňuje na to, že nízká kvalita materiálu byla patrná na první pohled. "Kdyby se něco stalo, vyčítali bychom si to," odpověděl Valíček na otázku Aktuálně.cz, proč se rozhodl informace zveřejnit.

A.cz: Proč přicházíte s informacemi o použití vadného materiálu na stavbě automobilky Hyundai až nyní?
Už během montáže haly jsme na to upozorňovali našeho přímého objednatele, korejskou firmu Wi Tech Slovakia. Pak ale zástupci firmy zmizeli, aniž by nám zaplatili. Nebylo a stále není s kým komunikovat.

Spouštěcím mechanismem toho, že jsme se nakonec rozhodli mluvit s médií, byly informace o nebezpečném sušeném mléku z Číny. Uvědomili jsme si, že i v případě nošovické továrny je to podobné, také jde o nekvalitní materiál. Uvědomili jsme si, že není jisté, zda se naše dřívější upozornění dostala až k vedení Hyundai.

A.cz: Mluvčí firmy Petr Vaněk tvrdí, že je to z vaší strany vydírání.
Místo aby byl rád, že je někdo ještě včas upozorní, že by mohlo být něco v nepořádku, útočí. Tak se nechová někdo, kdo má čisté svědomí. A vydírání? Nechceme přece nic jiného než to, co nám patří. Práci jsme odvedli a přes všechny problémy s materiálem jsme ji bez reklamace odevzdali. Dodnes jsme nedostali zaplaceno.

Jsme znechuceni arogantním chováním Korejců. Dělají si z nás blázny. Vím o desítkách firem, kterým korejští odběratelé neplatí a dělají jakoby nic. Šéf jedné z českých firem, která také v Nošovicích pracovala, je prý na pokraji sebevraždy. Přináší nám to obrovské problémy, protože pak zase my nemůžeme plnit svoje závazky.

A.cz: Petr Vaněk ale uvedl, že Hyundai svému hlavnímu dodavateli stavby zaplatila a nemůže za to, že subdodavatelé neplatí vám.
Společnost Hyundai by mohla minimálně uznat morální odpovědnost za své subdodavatele. V řetězci dodavatelských a subdodavatelských firem mezi námi a Hyundai bylo pět nebo šest korejských firem, které jsou však propojené i se špičkami společnosti. Dodavatelské a subdodavatelské firmy také používají například logo Hyundai.

Je obludné, jak se korejské firmy v Česku i na Slovensku chovají. Nadhodnotily celkové investice, elegantně tím obírají český stát a pak ještě neplatí malým a středním firmám. Myslel jsem si, že už je tady trochu slušnější prostředí.

A.cz: Co přesně vaše firma v Nošovicích dělala?
Najala si nás firma Wi Tech Slovakia na montování haly. Korejci přivezli materiál a my a další firmy jsme z toho skládali haly. Naší hlavní prací byla montáž svařovny. Pro naši firmu tam dělalo zhruba kolem patnácti lidí denně, ale bylo to různé. Pracovali jsme tam loni v říjnu, v listopadu a v prosinci.

A.cz: Vy osobně jste v Nošovicích také pracoval?
Ne, já mám spoustu jiné práce.

A.cz: Proč si myslíte, že materiál, ze kterého vaše firma halu montovala, je vadný?
Šlo evidentně o levný a nekvalitní čínský materiál. Velmi těžko se svařoval. Nosníky v konstrukci haly jsou z velmi křehké oceli, nemají správný tvar. Stávalo se, že jsme je večer namontovali a přes noc spadly na zem. V takové hale nemůže nikdo zaručit lidem stoprocentní bezpečnost. Když se na nosnou konstrukci z takových profilů zavěsí nějaká technologie, může to spadnout.

A.cz: Pokud se ukáže, že použitý materiál je zcela v pořádku, chce na vás Hyundai podat trestní oznámení. Nebojíte se?
Nebojím. Věřím, že je dost svědků, kteří potvrdí, s čím jsme pracovali.

A.cz: Kolik vám Wi Tech Slovakia dluží?
Šlo o zakázku asi za dva a půl milionu slovenských korun, dodnes nám firma dluží dva miliony a dvě stě tisíc. Zaplatila jen první fakturu. Na začátku ještě napsali dopis, že je to trápí, že nám dluží, poslali i splátkový kalendář, ale pak ho absolutně ignorovali.

A.cz: Podal jste trestní oznámení?
Podal, ale policie se tím nezabývala. Prý jde o obchodní vztahy.

 

Právě se děje

Další zprávy