Kopřivnice - Zejména Rusko a také trhy v jihovýchodní Asii, Brazílii, Saúdské Arábii, Kanadě, Austrálii a Indii by měly pomoci dostat výrobce nákladních vozů Tatra opět do zisku.
Firma za poslední dva roky vykázala ztrátu zhruba 1,3 miliardy korun. Navíc se musela letos v březnu za více než miliardové úvěry zaručit bankám celým podnikem.
Generální ředitel Tatry Ronald Adams ve výroční zprávě konstatoval, že loňský krizový rok přivedl sféru výroby a prodeje těžkých nákladních automobilů i samotnou společnost Tatra do pravděpodobně nejobtížnější finanční situace za posledních 50 let.
"Byl to skutečně zápas o přežití," podotkl. Tatra musela snížit počet zaměstnanců o téměř 1400 lidí na 2300. V minulých týdnech však začala nabírat zaměstnance zpátky.
Výroba bude i mimo Kopřivnici
Tatry pro ruský trh by se měly již brzy začít montovat přímo v Rusku nebo v některém jiném státě bývalého SSSR. V Jižní Americe automobilka zpracovala hloubkovou analýzu.
"Jsme přesvědčeni, že to je trh pro 400 až 1000 nákladních vozů plus vojenská vozidla, který bude v blízké budoucnosti rozvíjen," konstatoval Adams.
Hlavním výrobním programem pro Tatru jsou nyní těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu terén - silnice. Vloni Tatra pokračovala ve vývoji a testování elektronického zařízení vlastní převodovky a úspěšně odzkoušela nové aplikace vozů s plně automatickými převodovkami. Tato vozidla se mají sériově vyrábět již v průběhu tohoto roku.
V konstrukci vozů pro vojenské účely Tatra začala spolupracovat s americkým výrobcem vojenských vozidel Navistar Defense a vyvíjejí první společné vozidlo pro kanadské ozbrojené síly.